Перейти до вмісту

Яким повинен бути сайт для продажів, щоб не порушувати закон

Татьяна Петренко, адвокат

 

Гучні висловлювання типу “Ми краща компанія на ринку”, неактуальні ціни, недбале збереження конфіденційних даних і багато інших факторів можуть привернути увагу Антимонопольного комітету і Державної служби із захисту прав споживачів до вашого бізнесу.

Як уникнути штрафів і привести до ладу свій лендінг з юридичної точки зору?

За висловлювання типу “Ми №1 на ринку” можна отримати штраф від Антимонопольного комітету

Деякі маркетологи при упаковці бізнесу використовують гучні вислови типу “Ми №1 на ринку”, “У нас найнижчі ціни” або “Наш товар не має аналогів”. Додавати такі висловлювання можливо тільки в тому випадку, якщо це дійсно правда.

Якщо ж компанія не лідер ринку або продає товар не за найнижчими цінами, стверджуючи про протилежне, вона порушує закон “Про захист від недобросовісної конкуренції”. Антимонопольний комітет може визнати подібні рекламні матеріали такими, що “вводять в оману”, накласти штраф і зобов’язати привести сайт і бізнес у відповідність до вимог антимонопольного законодавства.

Які санкції загрожують за порушення:

  •  Штраф до 5% від реалізації продукції за попередній звітний період
  •  Відшкодування у подвійному розмірі шкоди, спричиненої поширенням недостовірної інформації
  •  Заборона на використання продукції і матеріалів з інформацією, яка вводить в оману.

У 2015 році мобільні оператори Lifecell та “Київстар” були оштрафовані на 19,5 і 21,3 млн грн відповідно. Вони вказали на своїх сайтах, що тарифікація дзвінків відбувається посекундно, але насправді вона була похвилинною.

За менш масштабними бізнесами комітет також стежить. У 2017 році він наклав штраф на виробника медичних препаратів на 70 тис грн. Компанія використала на сайті і упаковці продукції зображення нагороди, яку не отримувала. Крім штрафу, їх довелось прибрати цей значок зі всього виробленого товару.

У квітні 2018 року Антимонопольний комітет наклав на виробника йогуртів “Галичина” штраф 68 тис грн. Надпис “З чистих Карпат” на сайті і продукції була визнана такою, що “вводить в оману”. Як з’ясувалось, заводи компанії знаходяться у Волинській області, а закупка сировини в карпатських регіонах не проводилася вже більш ніж півроку.

Не змінив ситуацію навіть той факт, що у виробника є зареєстрована торгова марка з текстом “З чистих Карпат”. Антимонопольщики пояснили, що навіть наявність торгової марки не дає права поширювати серед споживачів недостовірну інформацію.

Каким должен быть продающий сайт, чтобы не нарушать закон. Рассказывает юрист

Використовуйте на сайті для продажів тільки ту інформацію, які можна підтвердити

Якщо продукт сертифікований дослідницьким інститутом, краще написати конкретно: “Наш продукт сертифікований таким-то інститутом”, а не абстрактну “Схвалено лікарями” або “Рекомендовано провідними косметологами”.

Уникайте висловів “Ми найкраща компанія на ринку”. Якщо ви допомогли клієнту і пишаєтесь тим, чим займаєтесь, краще розмістіть на сайті реальний відзив. У протилежному випадку, це може закінчитись скаргами споживачів або конкурентів на вас.

 

Ви зобов’язані продати товар за ціною, яка вказана на сайті. Стежте за її актуальністю

Реалізуючи товари чи надаючи послуги, ви пропонуєте користувачу укласти з вами “договір приєднання” – людина за замовчуванням погоджується на умови, які прописані на сайті. Це означає, що уся інформація повинна бути діючою і зрозумілою.

Упершу чергу треба слідкувати за актуальністю цін. Вартість, вказана на сайті – це публічна оферта – за законом ви зобов’язані продати продукт саме за такою ціною.

Якщо ви відмовите клієнту у продажі товару за заявленою на сайті ціною, він має право звернутися в Державну службу із захисту прав споживачів або одразу до суду. Це може призвести до накладення штрафу і додатковим перевіркам вашої компанії.

Виходи два: контролюйте актуальність цін і умов роботи на сайті або робіть помітку “Ціни, вказані на сайті, можуть бути змінені. Уточнюйте ціну у менеджера за телефоном”.

Як обмежити відповідальність перед користувачами і навіщо це робити

Facebook обмежив свою відповідальність перед користувачами у розмірі $100 або “сумою, яку людина витратила за останні 12 місяців”.

Якщо користувач подасть в суд на Facebook, він не зможе розраховувати більш ніж на $100 або на загальну суму річної оплати

Обмеження відповідальністю не дає стовідсоткової гарантії відсутності проблем у майбутньому. Але власникам сайтів краще підстрахуватися і прописати додаткові пункти в угоді з користувачем. Це простіше, ніж потім доводити необґрунтованість розмірів судових позовів.

Якщо у вас програмний продукт, текст обмеження може бути таким:

Ви приймаєте до відома, що (…) не несе відповідальності за будь-які пошкодження вашої комп’ютерної системи або втрату даних, які стались внаслідок завантаження будь-якого такого матеріалу. Використання цього веб-сайту означає вашу згоду з цими умовами і відмову від будь-яких претензій до (…) та її дочірнім компаніям. (…) залишає за собою право у будь-який момент на свій розсуд доповнювати, видаляти або будь-яким способом змінювати частини цієї заяви про обмеження відповідальності“.
На інформаційний сайт можна додати наступне обмеження:

Використовуючи цей сайт, ви погоджуєтесь з тим, що (…) не буде нести відповідальність за будь-які прямі або непрямі збитки від використання інформації і матеріалів, які містяться на даному сайті“.

Базові рекомендації з адаптації політики конфіденційності під правила GDPR

Крім угоди з користувачем, на сайті обов’язково повинна бути політика конфіденційності. Це прописані умови взаємодії бізнесу і користувача або компанії і платіжної системи з конфіденційною інформацією і персональними даними.

Персональні дані: ім’я, місцезнаходження, контакти, інтереси і онлайн-ідентифікатори. Конфіденційна інформація: генетичні і біометричні показники, расове та етнічне походження.

У політиці конфіденційності прописується порядок обміну інформацією і персональними даними, гарантії їх збереження, куди все передається і з якою метою збирається.

Особливу увагу такій політиці слід виділити, якщо у вас є клієнти з Європейського Союзу. Це пов’язано з регламентом GDPR, який став обов’язковим до виконання у травні 2018 року.

Якщо громадянин ЄС залишає на вашому сайті дані, по яким його можна ідентифікувати, обов’язково впровадьте ці базові пункти:

  • Пропишіть у політиці конфіденційності, для яких цілей ви збираєте дані користувача, скільки будете їх зберігати, а також куди і навіщо передавати. Вкажіть, що людина може в будь-який момент попросити вас видалити інформацію про себе.
  • Додайте вікно, в якому людина “активною дією” дасть згоду на збір, обробку і зберігання його персональних даних і cookies-файлів. Активною дією може бути установка “пташки”. Не можна просто написати: “Заходячи на сайт, ви автоматично погоджуєтесь з політикою конфіденційності і користувацькою угодою”
  • Окрему згоду треба отримати, якщо ви збираєтесь відправляти людині листи на email.

Email-рассылка по правилам GDPRЗберігайте в себе інформацію про дату і час надання усіх вищезазначених згод. Якщо виникнуть будь-які спори, ви без проблем зможете довести свою правоту.

Тетяна Петренко, адвокат

партнер юридичної фірми Bargen 

Оригінал статті російською мовою опубліковано на сайті Genius Marketing

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Кількість оцінок: 14 середня: 4,93 з 5)
Завантаження ...

Если у вас остались вопросы, как избежать штрафов и привести в порядок свой лендинг с юридической точки зрения, оставьте свой номер телефона

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону