Читать статью на русском языке
У жовтні 2018 року Генпрокуратура ініціювала початок боротьби з нелегальними АЗС. Закрили вже, як мінімум, 602 заправки. Під приводом боротьби з «тіньовиками» правоохоронці навідуються і до «білого» бізнесу. Щоб мінімізувати негатив від цих візитів, потрібно знати кілька речей.
Для позапланових перевірок є свої окремі підстави – скарги фізичних або юридичних осіб. При цьому контролери мають право перевірити тільки ті обставини, які викладені у зверненнях. Якщо це планова перевірка, то власника або оператора АЗС повинні включити в план, який затверджується на рік вперед. На практиці, щоб процесуально прискорити блокування роботи АЗС інспектори Держпраці, ДСНС і Держекоінспекції працюють зі слідчими поліції і прокуратури.
Як правило, справи відкриваються за статтею 272 (порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою) і статтею 273 (порушення правил безпеки на вибухонебезпечних підприємствах) Кримінального кодексу України.
Після реєстрації кримінального провадження слідчий отримує ухвалу суду, яка дає можливість провести обшук, або огляд. Далі все відбувається приблизно однаково. Правоохоронці самостійно, або разом з контролюючими органами приходять оглядати або обшукувати АЗС, але фактично відбувається блокування роботи заправки: вилучають документи, готівку, пальне, опечатують обладнання і допитують працівників.
Після цього, слідчі звертаються до суду із клопотаннями про арешт вилученого майна та документів. Такі клопотання розглядаються дуже швидко і часто без участі власника майна. Надалі кримінальне провадження відкладають у довгий ящик на місяці. До таких візитів операторам ринку потрібно готуватися заздалегідь: моніторити плани перевірок, готувати працівників і мати пакет дозвільних документів, достатній для роботи заправки.
Розмову із слідчим або з контролером варто почати з перевірки їх документів і з’ясування причин візиту. Дуже часто слідчі допускають помилки в адресі, або назві підприємства. Це може бути підставою для недопуску.
Якщо прийшли з перевіркою, слід фіксувати всі процеси і надавати тільки ті документи, які вимагає інспектор. У процесі огляду або обшуку, навпаки рекомендується пред ‘явити всі наявні дозвільні документи, що стосуються роботи АЗС і обладнання. Це обумовлено тим, що в подальшому слідчий буде звертатися з клопотанням про арешт і стверджувати, що діяльність АЗС несе загрозу загибелі людей. Додаючи копії таких документів до протоколу обшуку, підприємство позбавляє слідчого можливості посилатися в суді на їх відсутність.
Якщо з’являються заперечення щодо дій інспектора, необхідно їх зафіксувати і оформити у відповідний акт. Після завершення перевірки, моніторте сайт окружного адміністративного суду на предмет звернень контролюючих органів з позовом про припинення роботи АЗС. Також необхідно реагувати на приписи контролерів про усунення порушень.
Після завершення огляду або обшуку також потрібно стежити за сайтом суду, щоб не пропустити час розгляду клопотання слідчого про арешт вилучених речей. Участь підприємства в такому судовому засіданні збільшує шанси повернути вилучене майно.
Свіжим прикладом стало рішення Вінницького міського суду Вінницької області, який 11.12.2018 відмовив слідчому в арешті, оскільки підприємство надало частину дозвільних документів, необхідних для роботи АЗС. Суд послався на те, що в рамках кримінального провадження факт наявності недоліків і порушень може бути підставою для закриття АЗС, але не для арешту всього обладнання заправної станції.
Якщо ж слідчий суддя задовольнить клопотання слідчого про накладення арешту, то таке судове рішення можна оскаржити.
Наприклад, Полтавський апеляційний суд своєю постановою від 14.01.2019 скасував рішення суду першої інстанції накласти арешт на паливороздавальні колонки і резервуари, вважаючи, що таке майно не може бути знаряддям для вчинення злочину, передбаченого статтею 272 Кримінального кодексу України. Крім того, слідчий не вказав, які слідчі дії йому необхідно провести з арештованими колонками і резервуарами.
Що ж робити, якщо на об’єкті немає оригіналів усіх дозвільних документів? Варто розуміти, що їх відсутність не є підставою для притягнення до кримінальної відповідальності. Необхідно якомога швидше надати підтвердження і пояснення, що діяльність АЗС є безпечною і не створює будь-яких загроз для життя людей.
Найважливіше при «наїзді» контролерів або правоохоронців – діяти негайно. Оскарження всіх необґрунтованих дій прокурора, або слідчого формально ускладнить блокування діяльності АЗС. Як свідчить практика, одиниці таких рейдів доходять до суду із звинуваченнями. Тому, на жаль, часто мета «боротьби з нелегалами» – це бажання нечистих на руку силовиків заробити. Не варто думати, що справа вирішиться по-тихому. Потрібно максимально залучати до проблеми увагу і діяти – оборону замінювати нападом! Після такої реакції прокурор та інші борці за закон двічі подумають, перш ніж постукати у ваші двері.
Статтю опубліковано на: enkorr.com.ua
Завантаження ...