Дайджест новин для інженерів за листопад-грудень 2019

З 01.01.2020 набувають чинності стандарти щодо пожежної безпеки

Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» №405 від 05.12.2019 з 01.01.2020 набувають чинності такі стандарти:

ДСТУ EN 54-3:2019 (EN 54-3:2014, IDT) Системи пожежної сигналізації. Частина 3. Сповіщувачі пожежні звукові — Вперше.

ДСТУ EN 54-3:2019 (EN 54-3:2014 + A1:2019, IDT) Системи пожежної сигналізації. Частина 3. Сповіщувачі пожежні звукові — Вперше.

ДСТУ EN 54-5:2019 (EN 54-5:2017 + A1:2018, IDT) Системи пожежної сигналізації. Частина 5. Сповіщувачі пожежні теплові точкові — Вперше.

ДСТУ EN 54-7:2019 (EN 54-7:2018, IDT) Системи пожежної сигналізації. Частина 7. Сповіщувачі пожежні димові точкові розсіяного світла, пропускного світла чи іонізаційні — Вперше.

ДСТУ EN 694:2019 (EN 694:2014, IDT) Рукава пожежні. Напівжорсткі рукави для стаціонарних систем пожежогасіння— На заміну ДСТУ 4832:2007.

ДСТУ EN 12259-1:2019 (EN 12259-1:1999 + A1:2001, IDT) Стаціонарні системи пожежогасіння. Компоненти спринклерних і водорозпилювальних систем. Частина 1. Спринклери — Вперше.

ДСТУ EN 14540:2019 (EN 14540:2014, IDT) Рукави пожежні. Плоскоскладані рукави, що не просочуються для стаціонарних систем пожежогасіння — Вперше.

ДСТУ EN 50200:2019 (EN 50200:2015, IDT) Метод випробування на вогнестійкість незахищених кабелів із малим поперечним розрізом, призначених для застосування в колах систем безпеки — На заміну ДСТУ EN 50200:2016 (EN 50200:2006, IDT).

ДСТУ EN ISO 16852:2019 (EN ISO 16852:2010, IDT; ISO 16852:2008, IDT) Гасник полум’я. Експлуатаційні вимоги, методи випробування та межі застосування — Вперше.

ДСТУ EN ISO 1716:2019 (EN ISO 1716:2018, IDT; ISO 1716:2018, IDT) Випробування виробів щодо реакції на вогонь. Визначення величини теплоти згоряння (теплотворна здатність) — На заміну ДСТУ Б EN ISO 1716:2011.

ДСТУ ISO 6182-1:2019 (ISO 6182-1:2014, IDT) Протипожежний захист. Автоматичні спринклерні системи. Частина 1. Вимоги та методи випробування спринклерів — Вперше.

ДСТУ ISO 11601:2019 (ISO 11601:2008, IDT) Пожежогасіння. Вогнегасники пересувні. Експлуатаційні характеристики та конструкція — Вперше.

ДСТУ ISO 11601:2019 (ISO 11601:2017, IDT) Пожежогасіння. Вогнегасники пересувні. Експлуатаційні характеристики та конструкція — Вперше.

ДСТУ ISO 15538:2019 (ISO 15538:2001, IDT) Захисний одяг для пожежників. Методи лабораторних випробувань і технічні вимоги до захисного одягу із зовнішньою тепловідбивальною поверхнею — Вперше.

ДСТУ ISO 16312-1:2019 (ISO 16312-1:2016, IDT) Настанова щодо валідації фізичних моделей пожежі для отримання даних щодо токсичності летких продуктів згоряння, щоб оцінити пожежну небезпеку та ризик пожежі. Частина 1. Критерії— Вперше.

Електронний кабінет забудовника запрацював

У попередньому випуску журналу ми писали про опублікування Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва», який набрав чинності 01.12.2019.

13.12.2019 Департамент комунікацій Секретаріату Кабінету Міністрів України повідомив, що електронний кабінет забудовника розпочав свою роботу.

Прем’єр-міністр Олексій Гончарук зазначив, запуск е-кабінету відбуватиметься в кілька етапів. На першому передбачено надання послуг з отримання документів для будівель класу наслідків СС1, а це житлові та промислові будівлі (до чотирьох поверхів), а також – об’єкти лінійної інфраструктури і навіть дороги. Це стосуватимуться всіх етапів будівництва: підготовчих та будівельних робіт, а також – прийняття будівлі в експлуатацію.

На наступному етапі, вже за декілька місяців будуть доступними онлайн-послуги також стосовно об’єктів, що за класом належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

Інформація в е-кабінеті буде перевірятися автоматично, у тому числі – щодо права власності на ділянку та її цільове призначення, параметрів відповідності об’єкту до СС1: квадратура, кількість поверхів тощо.

Електронний кабінет забудовника доступний на порталі ДАБІ за посиланням
https://e-dabi.gov.ua/, через вхід до особистого кабінету.

При цьому, подання повідомлення у паперовому форматі також залишатиметься доступним та звично забиратиме п’ять робочих днів, а декларації – десять днів.

Коментар юриста:

Як бачимо положення Закону почали працювати, тому рекомендуємо для отримання адміністративних послуг у сфері будівництва користуватись саме електронним кабінетом забудовника.

Оновлено Технічний регламент мийних засобів

15.12.2019 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2008 р. № 717 «Про затвердження Технічного регламенту мийних засобів» №498 від 12.06.2019.

Зазначена постанова прийнята з метою приведення Технічного регламенту мийних засобів у відповідність до чинного законодавства України про стандартизацію та актуалізації посилань на нормативно-правові акти.

Постанова додатково визначає як наносити знак відповідності технічним регламентам, у разі коли мийний засіб постачається нерозфасованим. Відтак знак відповідності технічним регламентам має наноситься на супровідні документи.

Коментар юриста:

Загалом постанова актуалізує положення технічного регламенту на відповідність діючому законодавству, проте якщо ваше підприємство є виробником або імпортером мийних засобів, то рекомендуємо детальніше ознайомитись з її положеннями.

Прийнято закон про викиди парникових газів

12.12.2019 було прийнято Закон України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів».

Цей Закон визначає правові та організаційні засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів та спрямований на виконання зобов’язань України за міжнародними договорами.

Закон передбачає, що установки, з яких здійснюються викиди парникових газів, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів з установок, розташованих на території України.

Введенням реєстру буде займатись Державна екологічна інспекція України.

Викиди парникових газів з таких установок в свою чергу підлягають моніторингу та верифікації. Моніторингом є збір, обробка, аналіз та зберігання оператором даних для визначення обсягів викидів парникових газів. За результатами моніторингу розробляється звіт оператора, який підлягає верифікації. Верифікацією в свою чергу є діяльність верифікатора, що полягає у перевірці звіту оператора, підготовці та видачі верифікатором за результатами такої перевірки верифікаційного звіту.

Верифікатором є юридична особа, акредитована відповідно до Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».

Також Закон передбачає адміністративну відповідальність за порушення його вимог.

Положення Закону починають діяти з 1 січня 2021 року.

Коментар юриста:

Закон поширюється на юридичних та фізичних осіб-підприємців, які здійснюють технічну експлуатацію установки, що перебуває в її власності або користуванні (оператор). Тому якщо ваше підприємство є оператором такої установки, то рекомендуємо ознайомитись з вимогами Закону і підготуватись до його виконання.

Зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду

12.12.2019 Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо зменшення тиску на бізнес з боку органів ринкового нагляду». 19.12.2019 Закон був направлений на підпис Президенту України. Він вступить в силу через три місяці після опублікування.

Закон уповноважує органи ринкового нагляду на проведення перевірки характеристик продукції у її виробників лише у разі, якщо є документально підтверджені підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам внаслідок дій чи бездіяльності виробника такої продукції.

Згідно з прийнятим законом закріплюється чітке право суб’єкта господарювання під час проведення планової перевірки не допускати посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, до проведення перевірки характеристик продукції, не зазначеної у відповідному секторальному плані ринкового нагляду. 

Новий закон конкретизує строки вчинення певних дій контролюючими органами під час проведення перевірок, що зменшить можливість зловживань з їхнього боку.

У ньому визначено окремі вимоги до документів, які необхідно оформити органам ринкового нагляду для проведення перевірки (наказ на здійснення перевірки, направлення, акт перевірки). Раніше ці документи оформлювалися відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Закон визначає можливість застосування обмежувальних заходів до продукції, яка відповідає вимогам технічних регламентів, але становить ризик. 

Також підвищена відповідальність суб’єктів господарювання за введення в обіг небезпечної продукції та невиконання вимог органів ринкового нагляду.

Коментар юриста:

Новий закон чітко встановлює підстави, порядок, строки проведення перевірки, вимоги до документів, які оформляють органи ринкового нагляду. При цьому, він зменшує відповідальність розповсюджувачів продукції та збільшує відповідальність суб’єктів господарювання за введення в обіг небезпечної продукції та невиконання вимог органів ринкового нагляду. Тому, якщо Ви є виробниками нехарчової продукції, рекомендуємо Вам ознайомитися з текстом цього Закону, щоб бути поінформованими про порядок здійснення ринкового нагляду.