Зупинення реєстрації податкових накладних є однією із реальних проблем українського бізнесу. Про масовість та значущість цього явища говорить наступне:
- бізнес-омбудсмен у своїх квартальних звітах називає блокування податкових накладних “найпоширенішою проблемою підприємців” з якою до нього звертаються;
- Верховний Суд присвятив спорам щодо реєстрації податкових накладних окремий огляд судової практики.
Разом з тим, через значну завантаженість судів, розгляд справ про розблокування може тривати роками. Тому варто звернути увагу на позасудове розблокування податкових накладних.
Про особливості позасудового розблокування та кроки на шляху до позитивного результату і поговоримо у цій статті.
Наразі процедура зупинення реєстрації податкових накладних врегульована Постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165 (Постанова) та Наказом Мінфіну 12.12.2019 № 520 (Наказ), а схематично виглядає так:
Найбільше проблем на шляху до реєстрації податкових накладних підприємства зустрічають на другому етапі, коли платник ПДВ відповідає хоча б одному з восьми критеріїв ризиковості, затверджених Постановою.
Перші сім з них досить зрозуміло сформульовані і пов’язані з діяльністю «фіктивних» компаній. Однак останній критерії сформульовано настільки «вдало» для контролюючих органів, що за 14 місяців дії нового порядку було прийнято 1400 рішень лише у судах першої інстанції:
«8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.»
Проблема ховається у формулюванні «податкова інформація, яка стала відома», оскільки в цей термін ДПС включає абсолютно будь-які свої підозри або претензії до платника податку.
Про зупинення реєстрації податкової накладної платник податку дізнається з відповідної квитанції, яка направляється протягом 1 дня в автоматичному режимі. Порядок передбачає, що контролюючий орган у такій квитанції зобов’язаний вказати:
- критерій ризиковості платника податку на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі;
- пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.
На жаль, ДПС у таких випадках навіть не намагається вказати, яка саме податкова інформація стала йому відома, щодо чого потрібно подати пояснення або які саме документи потрібно подати, щоб податкову накладну зареєстрували.
У зв’язку з цим платник податку повинен діяти відповідно до Порядку, керуючись лише своїм уявленням про ймовірні претензії податківців.
Отже, що робити у випадках, коли ви отримали квитанцію про зупинення реєстрації, в якій лише в загальних фразах процитовано Порядок?
Відповідь на це питання знаходимо в Наказі, який передбачає право платника податку подати пояснення та документи, необхідні для розблокування реєстрації податкової накладної, а також орієнтовний перелік таких документів.
Зверніть увагу, що строк подачі таких пояснень становить 365 днів з дати виникнення податкових зобов’язань, вказаних у податковій накладній.
Якщо перелік документів, наведений в пункті 5 Наказу не вніс ясності, варто скористатися методом, який пропонують самі податківці «звідки, хто, де, кому»:
- звідки отримано товар (послугу), сировину (тобто відносини з постачальниками);
Які документи долучити: договір, документи, що підтверджують повноваження підписантів; платіжні доручення, видаткові документи інші супровідні документи на товар, який ви перепродаєте або використовували під час надання послуг;
- хто безпосередньо задіяний у господарській діяльності (тобто наявність трудових ресурсів та підрядників);
Які документи долучити: штатний розпис, трудовий договір, наказ про прийом на роботу, договори з підрядниками.
- де здійснюється господарська діяльність (тобто наявність виробничих ресурсів, обладнання, приміщень);
Які документи долучити: договори оренди, купівлі або інші документи, що підтверджують право користування тим чи іншим майном або приміщенням.
- кому реалізовано товар / послугу (тобто відносини з покупцями).
Які документи долучити: договір, документи, що підтверджують повноваження підписантів; платіжні доручення, видаткові документи інші супровідні документи на товар, який ви перепродаєте або використовували під час надання послуг.
Тобто, вся суть пояснень та надання документів зводиться до того, щоб переконати ДПС в тому, що операції з постачання товарів або послуг дійсно мали місце.
У якому вигляді надаються пояснення
Пояснення подаються в електронній формі через електронний кабінет у форматі ХМL за кодом форми J(F)13149.
Рішення за результатами розгляду пояснень та їх оскарження.
Пояснення розглядає комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів та приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної за формою, наведеною у Наказі. При чому форма рішення передбачає, що контролюючий орган повинен вказати підстави відмови. Найпоширенішою підставою є «ненаданням платником податку копій документів». В більшості випадків податківці не пояснюють, яких саме документів не було надано або яку інформацію ці документи могли підтвердити.
Рішення комісії регіонального рівня оскаржуються в адміністративному або судовому порядку.
Якщо ви вирішите одразу піти до суду, то строк позовної давності у таких справах становить 6 місяців з дня отримання рішення.
В адміністративному порядку строк на подачу скарги – 10 робочих днів з дати отримання рішення.
Скарга подається до комісії центрального рівня за зразком, наведеним у додатку 1 до Порядку. Однак до скарги можна долучити пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній.
Зверніть увагу, якщо суть пояснень зводилась до переконання комісії в правомірності дій платника і реальності операції, то головною метою скарги є доведення неправомірності дій ДПС нижчого рівня. Тому у скарзі, крім опису господарських операцій, повинен бути розділ в якому описуються порушення, допущені при прийнятті рішення комісією регіонального рівня.
Рішення за результатами розгляду скарги приймають протягом 10 днів після її отримання. Якщо протягом цього строку рішення не направлять до скаржника, скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податку.
Проте, рішення про задоволення скарги не користуються популярністю у податківців. З іншої сторони, враховуючи, що таке оскарження не тривале і не потребує надмірних витрат, рекомендуємо користуватись такою можливістю.
Бізнес-омбудсмен
На етапі адміністративного оскарження у вас є можливість залучити Раду бізнес-омбудсмена. Регламентом Ради передбачена процедура додаткового оскарження протиправності дій контролюючого органу з обов’язковим наданням рекомендацій для прийняття законного рішення.
Але рекомендуємо спочатку направити скаргу до Ради, а потім відправляти до податківців. Якщо ж направити їх одночасно, то податківці приймуть рішення швидше, ні ж до розгляду долучиться бізнес-омбудсмен.
Якщо ж за результатами розгляду рішення центральної комісії вас не задовольнить, то залишається лише звернення до суду. При чому строк позовної давності в такому випадку становить 3, а не 6 місяців.
Хоча більшість рішень ДПС і приймаються не на користь бізнесу, однак це не означає, що потрібно йти відразу в суд. Додатковими аргументами “за” адміністративне оскарження є швидкий розгляд скарги і відсутність збору за її подання. В той же час, якщо детально та зрозуміло написати пояснення та подати всі необхідні документи, податкову накладну вдасться зареєструвати і без звернення до суду. Це підтверджують і звіти бізнес-омбудсмена в яких описані справи з позитивним для бізнесу результатом.