Часто суб’єкти декларування недооцінюють ті ризики, які настають у разі ухвалення судом рішення про визнання особи винною у вчиненні адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією. Більшість із правопорушень, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, передбачають санкцію у вигляді штрафу, а у разі вчинення повторно – позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
Відповідно, суб’єкти декларування помилково вважають, що можна сплатити штраф і більше ніяких наслідків не буде.
Водночас певні категорії суб’єктів декларування – державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, судді, прокурори, слідчі тощо, у випадку притягнення до адміністративної відповідальності отримують додаткові обмеження.
Ризики адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією. Серед негативних наслідків притягнення до відповідальності за корупційне адміністративне правопорушення можна виділити а) відсторонення від посади б) дисциплінарна відповідальність в) звільнення г) внесення до Реєстру осіб, що вчинили корупційні правопорушення
Відсторонення від посади у зв’язку з вчиненням корупційного адміністративного правопорушення
Закон України «Про запобігання корупції» передбачає: особа, стосовно якої складено протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, може бути відсторонена від виконання службових повноважень за рішенням керівника органу, установи, підприємства, організації, де вона працює, до закінчення розгляду справи судом.
Як бачимо, вже сам факт складення протоколу, навіть без наявності судового рішення, вже може стати підставою для відсторонення від посади.
Умови такого відсторонення Закон не передбачає, однак якщо провести аналогію і звернутися до умов відсторонення у разі повідомлення про підозру у вчиненні злочину у сфері службової діяльності, то такими умовами є, наприклад:
1) якщо перебування на посаді сприяло вчиненню кримінального правопорушення;
2) якщо перебуваючи на посаді, особа знищить чи підробить речі і документи, які мають значення для розслідування, впливатиме на свідків, протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Відповідно, відсторонення через складення протоколу може також відбуватися, якщо внаслідок службового розслідування буде встановлено, що правопорушенню сприяло перебування на посаді, і подальше перебування може впливати на перешкоджання подальшому розгляду справи.
Як роботодавець може дізнатися про складення щодо особи протоколу? НАЗК надсилає повідомлення про складення протоколу за місцем роботи для розгляду можливого відсторонення.
Дисциплінарна відповідальність у зв’язку з вчиненням корупційного адміністративного правопорушення
Закон України «Про запобігання корупції» передбачає: особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Такі випадки можуть виникати тоді, коли суд звільнив особу від відповідальності у зв’язку з малозначністю або закрив справу за спливом строку притягнення до адміністративної відповідальності.
Притягнення до відповідальності може вплинути на подальше просування по службі та вплинути на призначення премій за результатами роботи.
Захист у справах про корупціні правопорушення
Звільнення у зв’язку з вчиненням корупційного адміністративного правопорушення
Різні закони встановлюють обов’язок звільнити особу у разі, якщо суд визнає особу винною у вчинені адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією.
У Законі України «Про запобігання корупції» зазначено, що особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно якої набрало законної сили рішення суду про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, підлягає звільненню з посади в установленому законом порядку.
Закон України «Про місцеве самоврядування» визначає, що сільські, селищні, міські голови у разі прийняття рішення суду про визнання особи винною разом з позбавленням права займати посади – особа звільняється з дня прийняття радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Закон України «Про державну службу» містить обмеження про те, що держслужбовці, яких суд визнав винними у вчиненні корупційного правопорушення з позбавленням права займати посади, підлягають звільненню з посади.
Додаткове обмеження: заборона займати посади протягом 3 років після прийняття судового рішення
Закон України «Про прокуратуру» містить положення про те, що прокурори, яких суд визнав винними у вчиненні корупційного правопорушення, підлягають звільненню з посади.
Закон України «Про Національну поліцію» містить обмеження про те що працівники Національної поліції, яких суд визнав винними у вчиненні корупційного правопорушення, підлягають звільненню з посади.
Як бачимо, профільні закони, що регулюють діяльність суб’єктів декларування, містять різні додаткові обмеження, які також впливають на проходження та звільнення зі служби.
Кого вносять в Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення?
До Реєстру вносять фізичних осіб, яких притягнуто до кримінальної, адміністративної, дисциплінарної та цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень
Як уникнути негативних наслідків у вигляді звільнення, відсторонення, притягнення до дисциплінарної відповідальності?
Щоб уникнути негативних наслідків, за результатами розгляду протоколу про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, суд має прийняти одне з таких рішень:
- рішення про закриття справи у зв’язку з відсутністю події чи складу адміністративного правопорушення;
- рішення про закриття справи у зв’язку з малозначністю
- рішення про закриття справи за спливом строку притягнення до адміністративної відповідальності
Прийняття судом таких рішень дозволить уникнути негативних наслідків для суб’єктів декларування.





