Перейти до вмісту

Перевірки контролюючих органів у 2024 році

Після запровадження воєнного стану постановою Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 було введено мораторій на проведення планових та позапланових перевірок контролюючих органів на період воєнного стану.

Водночас постановою були передбачено деякі винятки, які давали можливість контролюючим органам проводити позапланові перевірки.

За останні два роки було прийнято ряд нормативно-правових актів, якими дозволено проводити позапланові перевірки з конкретних підстав, зокрема і такими органами як Держпродспоживслужба, ДІАМ, Держпраці.

Щодо позапланових перевірок конкретними контролюючими органами

Держпродспоживслужба

Держпродспоживслужба не може проводити планові перевірки, проте може проводити позапланові в частині дотримання санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення; у сфері законодавства щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів, а також перевірки за дотриманням законодавства про харчові продукти.

Держпродспоживслужба може проводити такі перевірки лише, якщо наявна певна підстава для проведення перевірок, наприклад, для перевірки за дотриманням законодавства про харчові продукти мають бути наступні підстави:

  • письмова заява суб’єкта господарювання про проведення перевірки за його бажанням;
  • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на інших людей, захист навколишнього природного середовища та безпеку держави;
  • звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду їй чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності);
  • перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів щодо усунення порушень, виданих за результатами проведення попередньої перевірки;
  • у разі виявлення невідповідності або обґрунтованої підозри щодо невідповідності, на підставі повідомлень, що надійшли від:

1) країн, міжнародних організацій, зокрема повідомлення, що надійшли через систему швидкого оповіщення (RASFF);

2) закладів охорони здоров’я, суб’єктів господарювання, які провадять медичну практику та державних органів про події та ситуацію, що становить загрозу життю і здоров’ю, санітарному та епідемічному благополуччю населення;

3) акредитованих лабораторій, які уповноважені на проведення для цілей державного контролю лабораторних досліджень (випробувань) відібраних зразків харчових продуктів та будь-яких речовин, які пов’язані з виробництвом та/або обігом харчових продуктів, у разі якщо результати лабораторних досліджень (випробувань) свідчать про невідповідність таких речовин встановленим вимогам;

4) офіційного ветеринарного лікаря, уповноваженого ветеринара, працівника бійні – помічника державного ветеринарного інспектора про виявлені ознаки порушення оператором ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров’я та благополуччя тварин.

За результатами проведення позапланового заходу Держпродспоживслужба може видати припис про необхідність усунути виявлені порушення, застосувати штраф та навіть тимчасово призупинити роботу підприємства чи закладу харчування.

Потрібно звертати увагу на підставу для проведення перевірки, яка має бути обов’язково зазначена в посвідченні (направленні) про проведення перевірки.

Перед початком здійснення заходу інспектори зобов’язані пред’явити керівнику підприємства посвідчення (направлення) про проведення перевірки та службове посвідчення і надати копію посвідчення (направлення).

Керівник підприємства має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду до здійснення заходу, якщо вони не пред’явили цих документів.

 Держпраці

Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» за у період дії воєнного стану дозволено проводити позапланові перевірки додержанням законодавства про працю, а також з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.

Позапланові перевірки здійснюються за наявності таких підстав:

  • звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду їй, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).

Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом Держпраці за наявністю погодження центрального органу Держпраці.

  • доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на інших людей, захист навколишнього природного середовища та безпеку держави;
  • настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю підприємства;
  • звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом;
  • за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
  • у зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.

У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових перевірок, штрафи, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України, не застосовуються.

Тобто у разі виявлення порушень інспектор праці має вручити роботодавцеві припис про їх усунення і встановить для цього строк, проте одразу застосовувати штраф – не може. Якщо ж роботодавець проігнорує законні вимоги про усунення порушень, інспектор має право притягти такого роботодавця до відповідальності за відмову від виконання припису.

Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ)

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України видало наказ № 424 від 19.05.2023 «Про проведення позапланових заходів державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду) на період воєнного стану».

Наказ передбачає такий порядок проведення перевірки ДІАМ:

  1. Отримання звернення від фізичних чи юридичних осіб, органів державного архітектурно-будівельного контролю, правоохоронних органів стосовно необхідності здійснення позапланових перевірок.
  2. Протягом 5 робочих днів від дати отримання звернення Міністерство направляє запит з відповідними матеріалами до ДІАМ для надання письмового обґрунтування щодо наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища, забезпечення безпеки держави та необхідності проведення відповідного позапланового заходу або відсутності підстав для нього.
  3. Видається наказ Мінінфраструктури про погодження здійснення позапланових заходів державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду).

Після цього ДІАМ видає наказ «Про проведення позапланової перевірки».

Водночас судова практика показує, що до прийняття зазначеного вище наказу проведення позапланових заходів було заборонено. Зокрема, проведення перевірки на підставі листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України не є законним, адже не може вважатися рішенням центрального органу виконавчої влади у розумінні пункту 2 Постанови №303 ні за формою, ні за змістом.

ДСНС

Відповідне рішення профільного міністерства щодо можливості проведення позапланових перевірок відсутнє.

Тобто позапланові перевірки ДСНС зараз заборонені та не проводяться. Водночас Мінекономіки та ДСНС роблять висновки  про те, що проведення позапланових перевірок на підставі подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу про здійснення такої перевірки за його бажанням не суперечить Постанові».

Держекоінспекція

Відповідне рішення профільного міністерства щодо можливості проведення позапланових перевірок відсутнє.

Водночас заходи контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища проводяться, накладаються протоколи про адміністративні правопорушення, пред’являються претензії про збитки, подаються позови.

Зокрема, щодо таких правопорушень: незаконна порубка дерев; засмічення земель лісогосподарського призначення виробничими відходами; викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу; самовільне користування надрами за відсутності спеціального дозволу, тощо.

Тобто характер правопорушень такий, що для їх встановлення не потрібно проводити перевірки на території якогось підприємства, це радше встановлюється в ході моніторингу навколишнього середовища (відкритого та доступного).

Також поодинока судова практика показує, що органи Держекоінспекції проводили перевірки на підставі індивідуального наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України «Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю)» (тобто виданого щодо перевірки конкретного підприємства) та суд визнав таку перевірку законною.

Як бачимо, незважаючи на мораторій, деякі контролюючі органи все ж таки можуть проводити позапланові перевірки. Тому бізнесу все ж таки потрібно бути готовим до можливих візитів інспектора, вчити права та обовязки перевіряючих, готувати працівників до проведення перевірок, та приводити в порядок усі необхідні дозвільні документи.

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону