Zum Inhalt springen

Митні огляди та правоохоронці

У середу, 29 листопада, мені випала нагода взяти участь у робочій зустрічі на м/п «Столичний», яку організували Київська міська митниця та Громадська Рада. Представники Громадської Рад підняли дуже важливе питання: проведення митних оглядів з ініціативи та за участю правоохоронців. В грудні правоохоронці стають дуже активними і надсилають на митницю цілі списки імпортерів, чиї вантажі потрібно оглядати.

Мене приємно вразила позиція, яку озвучив керівник Київської міської митниці Сергій Тупальський. Він сказав, що митниця в цьому питанні чітко дотримується вимог закону і не призначає митні огляди на підставі листів, які за формою не відповідають вимогам постанови Кабміну №467.

Але знаю, що не всі начальники митниць так відверто протидіють незаконним вимогам правоохоронців. Часто митні органи призначають митні огляди і проводять їх під пильним наглядом співробітників інших правоохоронних органів.

Тому хочу закликати імпортерів та митних брокерів допомогти митникам у цьому питанні 🙂 і «гнати в шию» із зони митного контролю тих правоохоронців, які не мають право брати участь у проведенні митного огляду, а шукають тільки власної наживи.

Коротко поясню які на те є законні підстави:

1. Почну з призначення митного огляду на підставі листів правоохоронних органів.

Одразу внесу деяку визначеність. Митники також є правоохоронцями, але тут мова йтиме про інших – військова прокуратура, СБУ та співробітники Нацполіції.

В більшості випадків митний огляд призначається у випадку спрацювання системи управління ризиками. Є і ряд інших підстав для проведення митного огляду: неподання МД у встановлені строки, виявлення «нічийних» товарів, невиконання декларантом своїх обов’язків (ч.3 ст.338 МКУ).

Крім того, є таке нечітке формулювання у ч.5 ст.338 МКУ, яке дозволяє проводити митний огляд «за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення цих товарів, транспортних засобів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, у тому числі в разі отримання відповідної офіційної інформації від правоохоронних органів». Вичерпний перелік таких підстав затверджений постановою Кабміну №467 від 23.05.2012. Формулювання, які містяться у цьому переліку явно не роблять його «вичерпним», але зараз не про це, а про «доручення правоохоронців».

У п.14 вказаного переліку зазначено, що митний огляд проводиться у випадку «одержання в установлених законодавством випадках від правоохоронних органів письмових доручень за формою згідно з додатком у рамках кримінального провадження, оперативно-розшукової або контррозвідувальної справи». Тобто мова йде не про листи з величезними переліками підприємств, а про доручення. Форма доручення визначена і затверджена в додатку до постанови Кабміну №467. В такому дорученні необхідно вказати і строк його дії, і номер кримінального провадження, і конкретні товари/транспортні засоби та іншу інформацію.

Якщо ж митний огляд призначили саме на підставі такого доручення правоохоронного органу, то про це обов’язково потрібно вказати в акті митного огляду у 4 графі.

2. Тепер про участь правоохоронців у проведенні митного огляду.

Те, що митний огляд проводять на підставі доручення правоохоронного огляду ще не означає, що самі співробітники цього органу мають право брати участь у його проведенні.

По-перше, якщо правоохоронці хочуть брати участь у проведенні митного огляду, то прізвища, імена, по-батькові правоохоронців, які будуть брати участь у його проведенні, потрібно вказати у дорученні правоохоронного органу.

По-друге, митний огляд проводять у зонах митного контролю, а це накладає певні обмеження на участь правоохоронців у його проведенні. Співробітники правоохоронних органів можуть перебувати в зоні митного контролю тільки за наявності письмового дозволу керівника відповідної митниці або митного поста (ч.2 ст.332 МКУ).

Це обмеження не стосується співробітників органів ДФС – управління внутрішньої безпеки, міжрегіональна митниця та інші.

Також окремо варто виділити спеціальні підрозділи по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю Служби безпеки України. Не всіх співробітників СБУ, а саме працівників цих підрозділів. Відповідно до пункту «а» ч.4 ст.12 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» співробітники такого спеціального підрозділу СБУ при здійсненні боротьби з організованою злочинністю мають право входити в приміщення митниці на підставі письмового розпорядження керівника такого спеціального підрозділу. Тобто, самого лише посвідчення співробітника СБУ в такому випадку не достатньо.

По-третє, навіть якщо правоохоронці виконали два попередні пункти, то вони не можуть втручатися в проведення митного огляду. Це прямо заборонено ч.2 ст.332 МК України.

Звичайно, що саме митники повинні слідкувати за дотриманням режиму зони митного контролю і припиняти будь-які порушення. Більш того, свого часу керівництво ДФС попереджало керівників митниці про особисту відповідальність за дотримання правопорядку в зонах митного контролю (лист ДФС 17172/7/99-99-27-03-01-17 від 29.12.2014). Однак, не буде зайвим, якщо сам імпортер чи митний брокер роз’яснить співробітнику правоохоронного органу положення митного законодавства і попросить не вмішуватися в проведення митного огляду свого товару.

Дехто думає, що нема чого боятися правоохоронців, якщо і так з товаром все гаразд. Проте не варто недооцінювати їхню фантазію. Також не забувайте, що координація митних оглядів з правоохоронцями також займає доволі багато часу і позначається на тривалості такого огляду. Тому наберіться сміливості і навчіть правоохоронців не тільки охороняти закон, а і самим його дотримуватися.

 

Swjatoslaw Bartosz

партнер Юридичної фірми Bargen

JETZT ANRUFEN
Spitze

Haben Sie Business Lawyer abonniert?

Ein Kanal mit Rechtsberatung und Neuigkeiten für die erfolgreiche Entwicklung Ihres Unternehmens

Diese Website verwendet Cookies, um sicherzustellen, dass Sie das beste Erlebnis auf unserer Website erhalten.

HINTERLASSEN SIE IHRE TELEFONNUMMER

Hinterlassen Sie Ihre Telefonnummer