У середу, 29 листопада, мені випала нагода взяти участь у робочій зустрічі на м/п «Столичний», яку організували Київська міська митниця та Громадська Рада. Представники Громадської Рад підняли дуже важливе питання: проведення митних оглядів з ініціативи та за участю правоохоронців. В грудні правоохоронці стають дуже активними і надсилають на митницю цілі списки імпортерів, чиї вантажі потрібно оглядати.
Мене приємно вразила позиція, яку озвучив керівник Київської міської митниці Сергій Тупальський. Він сказав, що митниця в цьому питанні чітко дотримується вимог закону і не призначає митні огляди на підставі листів, які за формою не відповідають вимогам постанови Кабміну №467.
Але знаю, що не всі начальники митниць так відверто протидіють незаконним вимогам правоохоронців. Часто митні органи призначають митні огляди і проводять їх під пильним наглядом співробітників інших правоохоронних органів.
Тому хочу закликати імпортерів та митних брокерів допомогти митникам у цьому питанні 🙂 і «гнати в шию» із зони митного контролю тих правоохоронців, які не мають право брати участь у проведенні митного огляду, а шукають тільки власної наживи.
Коротко поясню які на те є законні підстави:
1. Почну з призначення митного огляду на підставі листів правоохоронних органів.
Одразу внесу деяку визначеність. Митники також є правоохоронцями, але тут мова йтиме про інших – військова прокуратура, СБУ та співробітники Нацполіції.
В більшості випадків митний огляд призначається у випадку спрацювання системи управління ризиками. Є і ряд інших підстав для проведення митного огляду: неподання МД у встановлені строки, виявлення «нічийних» товарів, невиконання декларантом своїх обов’язків (ч.3 ст.338 МКУ).
Крім того, є таке нечітке формулювання у ч.5 ст.338 МКУ, яке дозволяє проводити митний огляд «за наявності достатніх підстав вважати, що переміщення цих товарів, транспортних засобів через митний кордон України здійснюється поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю, у тому числі в разі отримання відповідної офіційної інформації від правоохоронних органів». Вичерпний перелік таких підстав затверджений постановою Кабміну №467 від 23.05.2012. Формулювання, які містяться у цьому переліку явно не роблять його «вичерпним», але зараз не про це, а про «доручення правоохоронців».
У п.14 вказаного переліку зазначено, що митний огляд проводиться у випадку «одержання в установлених законодавством випадках від правоохоронних органів письмових доручень за формою згідно з додатком у рамках кримінального провадження, оперативно-розшукової або контррозвідувальної справи». Тобто мова йде не про листи з величезними переліками підприємств, а про доручення. Форма доручення визначена і затверджена в додатку до постанови Кабміну №467. В такому дорученні необхідно вказати і строк його дії, і номер кримінального провадження, і конкретні товари/транспортні засоби та іншу інформацію.
Якщо ж митний огляд призначили саме на підставі такого доручення правоохоронного органу, то про це обов’язково потрібно вказати в акті митного огляду у 4 графі.
2. Тепер про участь правоохоронців у проведенні митного огляду.
Те, що митний огляд проводять на підставі доручення правоохоронного огляду ще не означає, що самі співробітники цього органу мають право брати участь у його проведенні.
По-перше, якщо правоохоронці хочуть брати участь у проведенні митного огляду, то прізвища, імена, по-батькові правоохоронців, які будуть брати участь у його проведенні, потрібно вказати у дорученні правоохоронного органу.
По-друге, митний огляд проводять у зонах митного контролю, а це накладає певні обмеження на участь правоохоронців у його проведенні. Співробітники правоохоронних органів можуть перебувати в зоні митного контролю тільки за наявності письмового дозволу керівника відповідної митниці або митного поста (ч.2 ст.332 МКУ).
Це обмеження не стосується співробітників органів ДФС – управління внутрішньої безпеки, міжрегіональна митниця та інші.
Також окремо варто виділити спеціальні підрозділи по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю Служби безпеки України. Не всіх співробітників СБУ, а саме працівників цих підрозділів. Відповідно до пункту «а» ч.4 ст.12 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» співробітники такого спеціального підрозділу СБУ при здійсненні боротьби з організованою злочинністю мають право входити в приміщення митниці на підставі письмового розпорядження керівника такого спеціального підрозділу. Тобто, самого лише посвідчення співробітника СБУ в такому випадку не достатньо.
По-третє, навіть якщо правоохоронці виконали два попередні пункти, то вони не можуть втручатися в проведення митного огляду. Це прямо заборонено ч.2 ст.332 МК України.
Звичайно, що саме митники повинні слідкувати за дотриманням режиму зони митного контролю і припиняти будь-які порушення. Більш того, свого часу керівництво ДФС попереджало керівників митниці про особисту відповідальність за дотримання правопорядку в зонах митного контролю (лист ДФС 17172/7/99-99-27-03-01-17 від 29.12.2014). Однак, не буде зайвим, якщо сам імпортер чи митний брокер роз’яснить співробітнику правоохоронного органу положення митного законодавства і попросить не вмішуватися в проведення митного огляду свого товару.
Дехто думає, що нема чого боятися правоохоронців, якщо і так з товаром все гаразд. Проте не варто недооцінювати їхню фантазію. Також не забувайте, що координація митних оглядів з правоохоронцями також займає доволі багато часу і позначається на тривалості такого огляду. Тому наберіться сміливості і навчіть правоохоронців не тільки охороняти закон, а і самим його дотримуватися.
Swjatoslaw Bartosz
партнер Юридичної фірми Bargen