Перейти до вмісту

Невжиття заходів щодо протидії корупції

Щодо окремої категорії осіб законодавство встановлює обов’язок слідкувати за виконанням іншими особами антикорупційних обмежень. А за невжиття відповідних заходів таким особам загрожує адміністративна відповідальність.

Такі обов’язки мають свої особливості. За яких умов дії особи не вважаються бездіяльністю по запобіганню корупції? Розглянемо ці питання далі у статті.

На кого поширюються вимоги?

Загалом зазначена стаття стосується керівників або осіб, спеціально уповноважених здійснювати заходи щодо протидії корупції. Тобто для настання відповідальності на особу має бути покладений відповідний обов’язок здійснювати заходи щодо протидії корупції та повідомляти відповідні органи про виявлені правопорушення. Тому радимо звертати увагу на те, чи дійсно така особа зобов’язана контролювати дотримання антикорупційного закону та вживати заходів.

Також слід звернути увагу, що крім посадових та службових осіб, визначених у Законі України «Про запобігання корупції» зазначена стаття поширюється і на посадових осіб у сфері спорту. Зокрема це:

  • посадові і службові особи спортивних організацій;
  • посадові та службові особи Міністерства молоді та спорту України;
  • посадові особи спортивних федерацій, Національного олімпійського комітету України, Спортивного комітету України;
  • посадові особи у сфері спорту: власник, акціонер, керівник чи працівник юридичної особи, яка організовує і сприяє спортивним змаганням, а також особи, уповноважені на проведення офіційного спортивного змагання;
  • керівники і працівники міжнародної спортивної організації, інших компетентних спортивних організацій, що визнають змагання.

Як визначити, чи поширюються вимоги?

  1. Слід впевнитися, що особа дійсно є посадовою або службовою. Мається на увазі, що така особа за посадою дійсно зобов’язана контролювати дотримання працівниками встановлених законом обмежень та вживати заходів щодо припинення корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.
  2. Особа спеціально уповноважена на здійснення таких заходів. Наприклад, наказом керівника установи відповідну особу уповноважують на здійснення нагляду за дотриманням іншими співробітниками вимог антикорупційного законодавства та зобов’язують повідомляти про відповідні порушення.

Які дії є правопорушенням?

У зазначеному правопорушенні об’єктивна сторона проявляється якраз у вигляді бездіяльності – невжиття заходів щодо протидії корупції.

Тут варто зазначити, що конкретного переліку заходів, які має вживати особа закон про адміністративну відповідальність не визначає. Водночас такі зобов’язання містяться у антикорупційному законодавстві і їх безліч. Тому при притягненні до відповідальності протокол про адміністративне правопорушення обов’язково має містити посилання на статтю закону, яка визначає конкретні обов’язки щодо протидії корупції, які не були виконані.

Зверніть увагу! Відповідальність за цією статтею настає лише у випадку бездіяльності щодо протидії корупційним правопорушенням*.

* Корупційне правопорушення – діяння, яке містить ознаки корупції та за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність. Звертаємо увагу, що адміністративна відповідальність настає лише за правопорушення, пов’язані з корупцією, тобто такі, що не містять у собі ознак корупції. Тому у випадку вчинення особою одного з правопорушень, що визначені у Главі 13-А КУпАП, керівника такої особи не може бути притягнуто до відповідальності за ст. 172-9 КУпАП.

Відповідальність

  • За невжиття заходів у разі виявлення корупційного правопорушення особа має сплатити штраф у розмірі від 2 125 грн до 4 250 грн (ч. 1 ст. 172-9 КУпАП).
  • У випадку повторного протягом року вчинення подібного правопорушення після застосування заходів адміністративного стягнення – штраф від 4 250 грн до 6 800 грн (ч. 2 ст. 172-9 КУпАП).

Зверніть увагу! Для кваліфікації діяння за ч. 2 зазначеної статті обов’язковим елементом є попереднє застосування стягнення. Тобто у випадку якщо справу було закрито у зв’язку зі спливом строків, застосуванню підлягає ч. 1 цієї статті.

Як свідчить аналіз судової практики, станом на сьогодні протоколи за зазначеною статтею практично не складаються. Швидше за все це пов’язано зі складністю доведення бездіяльності особи по запобіганню корупції. Водночас активність органів, що складають протоколи про корупційні правопорушення свідчить про те, що потрібно бути готовим і знати, на що звернути увагу у випадку складення протоколу.

Якщо вам потрібна консультація або професійний захист у справі про корупційне адміністративне правопорушення, звертайтеся до нас за допомогою
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Кількість оцінок: 9 середня: 5,00 з 5)
Завантаження ...
Позначки:
Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону