17 червня 2025 року Верховна Рада ухвалила Закон України №13271-1, яким внесено зміни до низки антикорупційних та процесуальних норм. Після підписання Президентом і офіційного опублікування (очікується до кінця червня), документ змінить пороги для адміністративної та кримінальної відповідальності, підслідність справ, перелік суб’єктів кримінальної відповідальності тощо.
Пояснюємо, що саме змінилося і як це вплине на вже відкриті справи.
Що саме змінилось?
Адміністративна відповідальність за недостовірне декларування (ст. 172-6 КУпАП)
Тепер адміністративна відповідальність настає лише у разі, якщо посадовець задекларував недостовірні дані на суму від 454 тис. грн. до 2,271 млн. грн.
До змін цей поріг становив від 302 тис. грн. до 1,514 млн грн.
Кримінальна відповідальність за недостовірне декларування (ст. 366-2 КК України)
Якщо раніше кримінальна відповідальність за недостовірні дані в декларації наставала вже з суми понад півтора мільйона гривень, то тепер планку суттєво підняли. За новими правилами, кримінальне провадження відкриють лише у випадках, коли розбіжність у декларації становить щонайменше 2,27 мільйона гривень. Якщо ж сума перевищує 7,57 мільйона — йдеться вже про більш серйозну відповідальність із суворішими наслідками. Тобто ті, хто раніше ризикував потрапити під статтю за “похибку” на кілька мільйонів, тепер можуть зітхнути спокійніше — у таких випадках криміналу вже не буде.
Незаконне збагачення (ст. 368-5 КК України)
Поріг знижено: тепер кримінальна відповідальність настає при прирості активів понад 9,08 млн грн. тоді як раніше цей поріг складав 9,84 млн грн.
Розширено коло суб’єктів кримінальної відповідальності
Тепер до кола осіб, яких можуть притягнути до відповідальності за незаконне збагачення, додали ще кілька категорій. Зокрема, це голови та члени експертних груп, які оцінюють функціональний стан людини, а також представники військово-лікарських комісій — як нинішні, так і ті, хто працював у медико-соціальних експертних комісіях раніше. Інакше кажучи, закон охоплює ширше коло спеціалістів, які мають вплив на ухвалення важливих рішень, зокрема щодо здоров’я, придатності до служби чи призначення соціальних виплат.
Зміна підслідності (ст. 216 КПК)
Нові пороги суттєво змінюють розподіл справ між антикорупційними органами. Відтепер НАБУ зосередиться лише на найбільших справах — там, де завдано шкоди на понад 15 мільйонів гривень. Усі інші економічні правопорушення автоматично переходять до компетенції Бюро економічної безпеки.
Строки зберігання в Реєстрі корупціонерів (ст. 59 Закону “Про запобігання корупції”)
- 1 рік — для адмінпорушень або цивільної відповідальності;
- До зняття судимості — для кримінальної;
- 5 років — для юридичних осіб.
Отже, інформація про корупційні правопорушення тепер зберігатиметься в реєстрі довше й чітко регламентовано. Якщо мова про адміністративне порушення чи цивільну відповідальність — дані залишатимуться в реєстрі протягом року. Якщо особу засудили за корупційний злочин — інформація зберігається до моменту зняття або погашення судимості. А якщо йдеться про юридичну особу, до якої застосували кримінально-правові заходи, то запис про це триматиметься в реєстрі цілих п’ять років.
Обмеження на службу у ЗСУ
Осіб, щодо яких триває судовий розгляд по тяжкому або особливо тяжкому корупційному злочину, не можна мобілізовувати чи призивати до військових формувань.
А що з уже відкритими справами?
Адміністративні (ст. 172-6 КУпАП)
Якщо особу притягнуто за декларування недостовірної інформації на суму 454 тис. грн., і справа ще не розглянута, — її можуть закрити.
Адже закон, що пом’якшує відповідальність, має зворотну дію (ст. 7 КУпАП).
Кримінальні (ст. 366-2 КК України)
Якщо сума недостовірних даних не дотягує до нових порогів, кримінальне провадження може бути закрите, якщо діяння більше не є злочином, або може бути перекваліфіковане — наприклад, з частини 2 на частину 1, а також може змінитися підслідність — з НАБУ до БЕБ.
Чому ці зміни важливі?
Закон №13271-1 — це, по суті, спроба адаптувати правила гри до нинішніх економічних реалій. Порогові суми відповідальності збільшили з урахуванням інфляції та загального зростання доходів, тож формально декларування стало трохи «безпечнішим» для чиновників. Особливо це стосується адміністративної відповідальності — тепер «помилка» у декларації в межах кількох сотень тисяч гривень може взагалі не мати юридичних наслідків.
Також розширено коло посадовців, яких можуть притягати до відповідальності за незаконне збагачення — відтепер під прицілом і представники військових та медико-експертних комісій.
Крім того, держава починає по-новому ставитися до реєстру корупціонерів: інформація зберігатиметься довше й матиме більш відчутні наслідки для репутації, роботи та публічної діяльності.
Підводячи підсумки, якщо ви або ваш клієнт маєте справу, пов’язану з недостовірним декларуванням або незаконним збагаченням, — варто переглянути її в контексті нових порогів. Є шанс, що відповідальність тепер просто не настає, адже зміни діють на користь підозрюваного. У випадках, коли провадження ще не завершене, це може бути підставою для його закриття або, як мінімум, перекваліфікації на м’якшу статтю.