Як захистити комерційну таємницю?

Бізнес-стратегії, дані про клієнтів, виробничі процеси та багато іншої інформації є важливим активом підприємства та цінується не менше ніж торговельна марка чи патент. Безумовно, це сильна сторона компанії, та водночас в руках конкурента така інформація може зіграти проти власника.

Як можна захистити цінну для підприємства інформацію та уникнути її витоку, поговоримо далі. 

Яку інформацію можна віднести до комерційної таємниці?

Чіткого законодавчого переліку інформації, яку можна віднести до комерційної таємниці, немає. Власник або керівник підприємства самостійно визначає, які відомості становлять комерційну таємницю. При цьому він має враховувати, що така інформація має відповідати певним ознакам:

  • секретність, тобто така інформація не є легкодоступною;
  • має комерційну цінність, тобто сприяє розвитку бізнесу, надає певні переваги перед конкурентами, тощо.

До комерційної таємниці можна віднести певні знання, незапатентований виробничий досвід, особливі технології, тощо. Проте існує перелік відомостей, які не можна відносити до комерційної таємниці. Це, зокрема, документи, необхідні для здійснення перевірок державними інспекторами. 

Ефективні засоби захисту комерційної таємниці

Чинне законодавство чітко не встановлює способи захисту комерційної таємниці, а відтак кожен власник комерційної таємниці визначає їх самостійно.

Ми рекомендуємо вживати такі заходи:

  • Розробити та затвердити положення про комерційну таємницю.

Положення про комерційну таємницю є ключовим інструментом для захисту комерційної таємниці. 

Основні моменти, на які потрібно звернути увагу при розробці положення:

– Чітко визначити перелік інформації, яка становить комерційну таємницю;

– Визначити осіб, на яких поширюється це положення: працівники, власники компанії, тощо;

– Врахувати певні нюанси, як наприклад: хто вважається особою, якій надано доступ до комерційної таємниці, а як щодо працівників, яким випадково стало відомо відомості, що становлять комерційну таємницю та ін.;

– Чітко визначити, що заборонено працівникам щодо комерційної таємниці. «Заборонено розголошувати»… Добре, а якими способами заборонено розголошувати, до кінця роботи на підприємстві чи до кінця життя?

Окрім нерозголошення, варто передбачити обов’язок не використовувати комерційну таємницю під час заняття конкуретною діяльністю. Адже працівники можуть використовувати «надбання» компанії, займаючись аналогічною діяльністю самостійно у вільний час або після звільнення з компанії. При цьому розголошенням такі дії не назвеш, а шкоди вони можуть приносити не менше.

– Прописати відповідальність, зокрема передбачити штраф та відшкодування збитків у разі, якщо такі виникли.

  • Захист інформації від працівників підприємства.

В положенні про комерційну таємницю можна передбачити всі основні моменти регулювання поведінки працівників, пов’язаної з комерційною таємницею. Але самого ознайомлення з положенням не достатньо. Варто, щоб працівник підтвердив таке ознайомлення та взяв на себе обов’язок дотримуватися прочитаного. Для цього необхідно щоб він підписав зобов’язання про нерозголошення комерційної таємниці, або передбачити пункт чи розділ в письмовому трудовому договорі про нерозголошення комерційної таємниці.

Обов’язок нерозголошення такої таємниці можна передбачити не лише під час трудових відносин, а й, наприклад, протягом п’яти років після їх припинення.

  • Захист від ділових партнерів, яким така інформація може стати відома під час співпраці.

Варто прописати певні правила щодо захисту комерційної таємниці в тексті договору, який укладається з партнером. При цьому важливо чітко визначити три основні моменти:

  • що є комерційною таємницею. Щоб не перераховувати всю інформацію, яка вважається комерційною, можна зробити посилання на положення про комерційну таємницю та пункт про те, що підписанням цього договору сторона підтверджує, що ознайомилась з таким положенням;
  • що заборонено робити з такою інформацією та протягом якого періоду;
  • відповідальністю за порушення. Прописувати конкретну відповідальність, наприклад, штраф за кожен факт розголошення комерційної таємниці, яка стала відомою діловому партнеру.
  • Власники бізнесу можуть розсваритися, вийти зі складу учасників компанії та стати конкурентами.

Сваряться люди – страждає бізнес. Тому доцільно передбачати обов’язок нерозголощення та невикористання комерційної таємниці і для учасників компанії, наприклад, в статуті або в тому ж положенні про комерційну таємницю.

Якщо комерційна таємниця все-таки зазнала порушень – саме вжиті заходи, допоможуть відшкодувати шкоду та відновити справедливість за порушення права на комерційну таємницю.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Кількість оцінок: 13 середня: 5,00 з 5)
Завантаження ...