Перейти до вмісту

Перевірка Держпродспоживслужбою за наявності обґрунтованої підозри щодо невідповідності – у чому особливість

З’ясуймо, що мається на увазі під обґрунтованою підозрою та з якими саме позаплановими заходами на цій підставі зможе завітати Держпродспоживслужба.

Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» наділяє Держпродспоживслужбу широкими повноваженнями, у тому числі здійснювати позапланові заходи державного контролю.

Однією із підстав проведення таких позапланових заходів є наявність в Держпродспоживслужби обґрунтованої підозри про невідповідність.

Згадаємо основний перелік заходів державного контролю, які може здійснювати Держпродспоживслужба в рамках цього Закону:

  • аудит;
  • відбір зразків;
  • інспектування;
  • фізична перевірка;
  • перевірка відповідності;
  • документальна перевірка;
  • передзабійний та післязабійний огляд; 
  • лабораторне дослідження (випробування).

Право територіальних органів Держпродспоживслужби здійснювати такі заходи позапланово, у разі появи обґрунтованої підозри щодо невідповідності, – закріплене у ч.4 ст.18 Закону.

Це означає, що Держпродспоживслужба може завітати позапланово не лише задля проведення перевірки (документальної, фізичної чи відповідності), а й з метою здійснення інших заходів державного контролю, якщо на це з’явиться обґрунтована підозра.

«Обґрунтована підозра щодо невідповідності» – що це?

Ні Закон №2042-VIII, ні будь-який інший нормативно-правовий акт не містять ані визначення «обґрунтована підозра щодо невідповідності», ані критеріїв того, яким чином установлюється така обґрунтованість. Водночас перелік підстав для появи такої підозри законодавець все ж таки передбачив.

Так, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 03.01.2023 № 5 було затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин на період воєнного стану.

Відповідно до пп.4 п.5 Переліку однією із підстав проведення позапланових заходів є поява обґрунтованої підозри щодо невідповідності, на підставі повідомлень, що надійшли від:

  •  країн чи їхніх об’єднань, міжнародних організацій,
  •  через систему швидкого оповіщення RASFF (The Rapid Alert System for Food and Feed);
  •  закладів охорони здоров’я та ФОП, які провадять господарську діяльність з медичної практики, органів виконавчої влади про події та ситуацію, що становить загрозу життю, здоров’ю, санітарному епідемічному благополуччю населення;   
  •  референс-, акредитованих лабораторій, які проводять для цілей державного контролю лабораторні дослідження зразків харчових продуктів, кормів, сіна, соломи, побічних продуктів тваринного походження, речовин, пов’язаних із виробництвом, обігом харчових продуктів та кормів, здоров’ям та благополуччям тварин;
  • офіційного ветеринарного лікаря, ветеринара, працівника бійні, уповноваженого на виконання обов’язків помічника державного ветеринарного інспектора.

Хоч законодавець і не встановлює критерії до обґрунтованості такого повідомлення, вважаємо, що воно не повинно бути лише формальністю, а має містити детальний виклад фактичних обставин порушення з обов’язковим посиланням на докази та чинне законодавство.

Фактично, якщо територіальний орган Держпродспоживслужби отримає від будь-кого з таких суб’єктів повідомлення про виявлені невідповідності з належним обґрунтуванням та доказами, це і стане підставою для проведення позапланового заходу держконтролю.

Згідно з п.1 Постановою КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» №303 від 13.03.2022 проведення планових/позапланових заходів державного контролю на період воєнного стану припинено.

Протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів держконтролю все ж таки можливе за одночасного дотримання двох умов:

  •  наявність однієї із підстав, визначених пп.4 п.5 Порядку (у даному випадку обґрунтована підозра щодо невідповідності),
  •  наявність загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України.

На період воєнного стану такі позапланові заходи проводяться виключно на підставі рішень Держпродспоживслужби. Територіальні органи Держпродспоживслужби на період воєнного стану не наділені повноваженнями видавати такі накази.

Вимоги до наказу Держпродспоживслужби та направлення (або ж посвідчення) на проведення позапланового заходу, яке також оформляється в обов’язковому порядку,  встановлені ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

У направленні (посвідченні) обов’язково мають бути зазначені:

номер і дата наказу Держпродспоживслужби перелік посадових осіб, які будуть проводити захід, із зазначенням їх посади та ПІБ дата початку та дата закінчення заходу тип (позаплановий) і форма (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо) заходу підстави та предмет здійснення заходу

інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення)

Перед початком проведення заходу посадові особи Держпродспоживслужби зобов’язані:

  •     пред’явити посвідчення (направлення) зі всіма обов’язковими до заповнення відомостями;
  •     пред’явити службове посвідчення, що засвідчує посадову особу Держпродспоживслужби,

надати суб’єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Якщо ж ви впевнені, що підстави для такого візиту відсутні, розпорядчі документи містять недоліки, помилки або ж взагалі відсутні у посадових осіб Держпродспоживслужби, ви маєте право відмовити у допуску таких посадових осіб до проведення позапланового заходу та оскаржувати  в судовому порядку наказ про проведення такого заходу.

Недопуск посадових осіб Держпродспоживслужби призводить до накладення штрафу.

Ви зможете оскаржити постанову про накладення такого штрафу та повернути його лише після винесення рішення суду про визнання протиправним наказу про призначення позапланового заходу.

Отже, законодавство не містить чітких вимог чи будь-яких критеріїв до такої підстави проведення позапланових заходів, як «поява обґрунтованої підозри щодо невідповідності».

Ця підозра зазвичай формується на підставі отриманих від суб’єктів, перелік яких закріплено у наказі Мінагрополітики від 03.01.2023 № 5, повідомлень про виявлену невідповідність.

Досить часто компетентні органи не дотримуються встановленої процедури проведення позапланових заходів з урахуванням особливостей воєнного стану, що є прямим порушенням законодавства і є підставою для оскарження таких дій та рішень у судовому порядку.

Таким чином, у разі, якщо до підприємства все ж завітають органи Держпродспоживслужби з позаплановими заходами, перед допуском посадових осіб до здійснення таких заходів радимо детально перевіряти законність їхнього проведення, зокрема:

  •  чи дійсно є обґрунтовані та достатні підстави для появи підозри про невідповідність підприємства;
  •  чи дотримані компетентним органом усі необхідні умови для проведення таких заходів у воєнний час.

У випадку виявлення порушень із боку контролювального органу одразу оскаржуйте такі дії та рішення Держпродспоживслужби в судовому порядку.

Оригінал статті опублікований у журналі Управління якістю.

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону