З моменту введення воєнного стану в Україні контролювальним органам, у тому числі Держпродспоживслужбі, заборонили проводити перевірки бізнесу. Утім, станом на сьогодні відбулося часткове поновлення планових та позапланових заходів державного ринкового нагляду й контролю.
З огляду на вказане, актуальність питань щодо порядку проведення перевірок, оформлення їхніх результатів та особливостей усунення виявлених порушень знову посилилася.
Тож розгляньмо поняття припису як одного із розпорядчих документів Держпродспоживслужби, а також те, як правильно повідомити про його виконання.
За результатами проведення перевірки інспектор Держпродспоживслужби, окрім акта із зафіксованими порушеннями, може додатково скласти припис, розпорядження або інший розпорядчий документ щодо необхідності вжити певних заходів для припинення виявлених порушень.
Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон) припис – це обов’язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб’єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Безпосередньо припис не передбачає застосування санкцій. Водночас, якщо суб’єкт господарювання не виконає вимоги такого припису або виконає їх не в повному обсязі чи несвоєчасно, на нього буде накладено штраф.
У своїх приписах Держпродспоживслужба може зобов’язати порушників вжити різноманітних заходів. Наприклад, забезпечити:
- установлення системи простежуваності за харчовими продуктами;
- ведення документації щодо обліку харчових продуктів, які надходять на потужність та виходять з неї;
- складення графіків та інструкцій прибирання; проведення лабораторних досліджень води, що використовується у виробництві харчових продуктів (у технологічному процесі та/або є інгредієнтом) на відповідність вимогам, установленим до води питної;
- контроль температурно-вологісного режиму в приміщенні для зберігання харчових продуктів тощо.
Після отримання припису важливо не лише його виконати, а й належним чином сповістити контролювальний орган про таке виконання.
Основна вимога, якої потрібно дотриматися при сповіщенні, – надсилання офіційного листа із зазначенням номера й дати припису, порушень, які необхідно було виправити, та відображенням факту їхнього усунення з одночасним наданням підтвердних документів. Лист і додатки до нього необхідно направити у строк та за адресою, указаними у приписі, разом із описом вкладення до цінного листа, де відобразити детальний перелік усіх надісланих документів. |
Факт належного та своєчасного оповіщення Держпродспоживслужби не означає, що інспектор не прибуде до суб’єкта господарювання для позапланової перевірки виконання припису.
Таке право інспектора передбачене абз. 5 ч. 1 ст. 6 Закону, згідно з яким підставою для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Бізнесу після виявлення Держпродспоживслужбою порушень рекомендовано забезпечити дотримання вимог законодавства не лише на час виконання припису, а й надалі протягом провадження господарської діяльності, оскільки позапланова перевірка виконання припису можлива в будь-який час.
Оригінал статті опублікований у журналі Управління якістю.