Перейти до вмісту

Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю: особливості виконання та актуальна судова практика

Інклюзивне працевлаштування є важливою складовою соціальної політики України. Для забезпечення рівних можливостей, соціального захисту осіб з інвалідністю законодавство встановлює чіткі зобов’язання для роботодавців. Зокрема, на роботодавців покладається обов’язок щодо створення відповідних умов праці, що враховують потреби осіб з інвалідністю, та дотримання нормативів щодо їх працевлаштування.

У чому полягають особливості виконання такого обов’язку та яка судова практика формується у подібних спорах, більш детально розглянемо у цій статті.

Обов’язок роботодавців забезпечувати права осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу встановлений у Законі України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-XII (далі – Закон).

Згідно зі ст.18 Закону роботодавці – підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю – зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця.

Цим же Законом встановлений і так званий «норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю» – певна кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що встановлюється виходячи з кількості працівників на підприємстві.

  • Для роботодавців з кількістю працівників від 8 до 25 осіб1 робоче місце.
  • Для роботодавців з кількістю працівників 26 осіб і більше4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

Важливо! На роботодавців з кількістю працівників до 8 осіб виконання нормативу не поширюється.

До облікової кількості штатних працівників не включаються особи, прийняті на роботу за сумісництвом. Так само, сумісники не враховуються і при виконанні вказаного нормативу. Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю вважатиметься виконаним, якщо особа буде працевлаштована як за основним місцем роботи.

Обов’язок подавати інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) передбачений Порядком надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2023 №553.

Згідно із п.2 Порядку з дня виникнення потреби в підборі працівників з інвалідністю чи з дати відкриття вакансій роботодавець повинен повідомити про це центр зайнятості шляхом подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)».

Загальні вимоги щодо заповнення форми № 3-ПН та механізм її подання встановлений наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 №827-22:

  • подається незалежно від місцезнаходженняроботодавця до філії міжрегіонального чи регіонального центру зайнятості (або міського/районного/міськрайонного центру зайнятості – до дати припинення їхньої діяльності).
  • подається не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії– наступного дня після створення робочого місця, припинення трудових відносин з працівником або дати, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір.
  • подається в електронній (через Єдиний державний вебпортал електронних послуг/ «Електронний кабінет роботодавця») або в паперовій формі.
  • може бути первинна(стосовно наявності попиту на вакансії) та уточнювальна (якщо  змінюються характеристики вакансії, умови праці, вимоги до кандидата, розмір заробітної плати тощо).

Звертаємо увагу! Така звітність подається виключно тоді, коли з’являється вакансія. Щомісячно чи з будь-якою іншою періодичністю подавати форму № 3-ПН не потрібно.

Дотримання роботодавцями виконання вказаного нормативу відслідковується щорічно (до 10 березня) Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю в автоматизованому режимі шляхом перевірки даних з Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності.

За невиконання нормативу роботодавцям загрожують адміністративно-господарські санкції. Розмір таких санкцій розраховується за кожне незайняте робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю, а також залежить від того, скільки працівників працює на підприємстві:

  • Для роботодавців з кількістю працівників від 8 до 15 осіб– половина середньої річної заробітної плати.
  • Для роботодавців з кількістю працівників від 16 осіб – середня річна заробітна плата.

Водночас, Законом передбачена можливість «виправити» невідповідності та зменшити суми нарахованих санкцій – до 31 березня роботодавці зможуть подати оновлені показники за попередній рік, що відображаються Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Важливо! Якщо роботодавець пропустить строк сплати штрафу, доведеться додатково сплатити і пеню (120 % річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк).

Строк сплати санкцій для роботодавців – до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Перевірки роботодавців щодо дотримання законодавства про створення робочих місць для працевлаштування людей з інвалідністю проводить Держпраці та її територіальні органи.

Порядок проведення таких перевірок передбачений Порядком контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема шляхом його зарахування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70.

Перевірки Держпраці можуть бути як планові, так і позапланові.

Відповідно до п.16 Порядку, якщо за результатами перевірки буде встановлено факт невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, вживаються заходи щодо притягнення винних посадових осіб до адміністративної відповідальності. Копія акта перевірки надсилається Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Після отримання акта перевірки Держпраці територіальні органи Фонду соціального захисту звертаються до суду з позовом про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені з роботодавців – «порушників» за невиконання нормативу, передбаченого ст.18 Закону №875-XII.

Водночас, судова практика щодо дотримання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю є доволі сталою.

Відповідно до правових позицій, що висвітлені у постановах КАС ВС у справі №160/4187/19 від 25.07.2022, у справі №820/2132/17 від 24.02.2020 «на підприємство (фізичну особу) покладається обов`язок самостійного працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування осіб з інвалідністю, в тому числі і центри зайнятості. В свою чергу, закон не покладає обов`язок на підприємство (фізичну особу) здійснювати самостійний пошук працівників – осіб з інвалідністю».

За висновками, викладеними у постанові КАС ВС у справі № 460/5056/21 від 13.03.2023 «обов`язок суб`єкта господарювання щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати таких осіб на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування».  

Доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю, є звіт форми № 3-ПН.

Відтак, для уникнення будь-яких претензій від органів соціального захисту, а також для підтвердження дотримання Вами чи Вашим підприємством норм  Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», рекомендуємо вчасно виконувати покладені цим Законом обов’язки:

  • виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
  • надавати службам зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування – звітність за формою №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» – не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії;
  • вчасно (до 15 квітня щороку) сплачувати територіальним органам Фонду соціального захисту адміністративно-господарські санкції у разі невиконання нормативу.

Як бачимо, виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю має свої особливості, зокрема у частині дотримання строків під час інформування відповідних органів про виконання такого обов’язку. Відтак, для належного виконання нормативу та уникнення можливих адміністративно-господарських санкцій звертайтесь до юристів нашої юридичної компанії, які допоможуть розібратися з усіма нюансами та забезпечити відповідність Вашого підприємства чинному законодавству.

 

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону