Щоб офіційно вести підприємницьку діяльність (а надання послуг digital-фахівцями теж потрапляє під це поняття), потрібно пройти реєстрацію. ФОП – один з варіантів.
Адвокат, радник юридичної фірми «Барген» Тетяна Петренко розповіла читачам Genius Marketing навіщо реєструвати ФОП і як це правильно зробити.
Навіщо реєструвати ФОП
Щоб офіційно вести підприємницьку діяльність. Коли людина надає комусь послуги і отримує гроші – це дохід фізособи. За законодавством такий дохід оподатковується в 18%. Якщо людина веде діяльність без ФОП, їй загрожує адміністративне і фінансове покарання. Податкова м може стягнути 18% несплаченого ПДФО (податок на дохід фізособи) + 10-25% від суми податку.
При повторних порушеннях протягом 1095 днів розмір стягнення збільшується:
Другий раз: 18% несплаченого ПДФО + 50% від суми податку;
Третій раз: 18% несплаченого ПДФО + 75% від суми податку.
Більш того, за ведення підприємницької діяльності без створення ФОП і умисне ухилення від сплати податків загрожує кримінальна відповідальність.
Якщо не сплатити податків на суму більш ніж 960,5 тис. грн (тисяча неоподатковуваних мінімумів), 212 стаття КК України передбачає наступні покарання:
Штраф від 300 до 500 неоподатковуваних мінімумів (на момент написання статті це від 288,18 тис. грн до 480,25 тис. грн);
Заборона займати певні посади або займатися деякими видами діяльності на строк до трьох років.
Як правильно: потрібно задекларувати дохід і добровільно сплатити від суми 18% ПДФО + 1,5% військового збору.
Щоб вести коректну роботу з контрагентами (замовниками). У замовника завжди виникає логічне запитання: «Як оплатити послуги виконавця?». Якщо останній запропонує перевести йому гроші як фізособі, потрібно сплатити такі податки: 18% ПДФО + 22% ЄСВ (єдиний соціальний внесок) + 1,5% військового збору. Разом – 41,5%. Саме тому замовникам вигідніше працювати з виконавцями як з ФОП або юрособами.
Як зареєструвати ФОП
- Потрібно визначити, які будуть обсяги доходів
У ФОП є дві системи оподаткування: загальна та єдиний податок (спрощена).
Загальна. Раз на рік плюсуються всі доходи, мінус витрати і від отриманої суми (чистий прибуток) сплачується податок: 18% ПДФО + 22% ЄСВ + 1,5% військового збору.
Цей варіант підходить для підприємців з великими виробництвами: великий оборот, але при цьому відсоток чистого прибутку від нього маленький.
Єдиний податок (спрощена система). У цьому випадку не потрібно заморочуватись з витратами і доходами. Податок сплачується від всіх грошей, які зайшли на рахунок. Також є варіант, при якому сплачується фіксована сума податку.
Є три групи:
Перша. Роздрібна торгівля на ринку. Ліміт річного доходу – 300 тис. грн. Найманих працівників бути не може.
Друга. Фіксований місячний податок – 20% від мінімальної зарплати + ЄСВ (1752 грн на момент написання статті). Ліміт річного доходу – 1,5 млн грн. Може бути до десяти співробітників.
Третя. 5% від всіх грошей, які зайдуть на рахунок. Ліміт річного доходу – 5 млн грн. Може бути необмежена кількість співробітників.
У разі перевищення річного ліміту на дохід людина автоматично злітає з єдиного податку та на суму різниці має сплатити податок за загальною системою.
Наприклад, підприємець був на другій групі і за рік отримав дохід 2 млн грн при ліміті 1,5 млн грн. За «зайві» 500 тис. Грн він повинен розпрощатися з 41,5% від цієї суми. Можуть бути ще додаткові штрафні санкції та пеня.
Перевіряйте час від часу, чи рахуєтесь ви в реєстрі платників єдиного податку. Якщо людину позбавлять статусу платника єдиного податку, а повідомлення прийде із запізненням (наприклад, через два місяці), з доходу за весь цей період йому доведеться сплатити 41,5% податків.
- Вибрати КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності)
Перед реєстрацією ФОП необхідно визначитися з кодом виду діяльності за КВЕД. Їх дуже багато, можна вибрати скільки завгодно (є можливість в будь-який момент додавати їх або прибирати). Один код потрібно зробити основним. Наприклад, якщо ви надаєте послуги з маркетингу, є сенс брати 62.01, 62.02, а 62.09 дати статус основного.
При поданні звітності вкажіть, від якого виду діяльності прийшли гроші.
Є коди, з якими не можна йти на єдиний податок. На нього не приймуть, якщо мова йде про аудиторську діяльність, продаж спеціальних металів і так далі.
Коли укладається договір з юридичною особою, останній перевіряє, чи є у виконавця КВЕД, за яким він надає послуги. Якщо він відсутній, виникнуть питання.
- Зареєструвати ФОП за місцем прописки або онлайн
За місцем прописки. Йдете до держреєстратора за місцем прописки, подаєте заяви на реєстрацію ФОП та на єдиний податок (фрілансери, IТ-фахівці, як правило, на ньому). Дані вводяться в базу – і людина відразу з’являється в реєстрі.
Протягом трьох днів податкова автоматично візьме на облік. Потрібно буде прийти у відділення, щоб отримати «Виписку з реєстру платників єдиного податку».
Також необхідно зареєструвати книгу обліку доходу – просто подати заяву в довільній формі. Придбати її можна в канцелярських магазинах, а забрати після «активації» вийде через десять днів.
Це звичайна книга з полями – потрібно вносити дату приходу грошей і суму. Якщо прихід в валюті, необхідно прописати курсову різницю. Є, звичайно, варіант найняти бухгалтера, але, якщо у фрілансера три отримання в місяць, самому теж можна розібратися.
Книгу ніхто не перевіряє. Податкова запитає її лише в разі ліквідації ФОП. Якщо її не буде, доведеться сплатити штраф 170 грн і все одно заповнити.
Виписки про держреєстрацію ФОП і з реєстру платників єдиного податку, а також книга обліку доходів – основні документи, що підтверджують реєстрацію ФОП.
Онлайн. Зареєструвати ФОП в інтернеті можна на сайті Мін’юсту України, дотримуючись інструкції. Для цього знадобиться ЕЦП (електронний цифровий підпис). Отримати його можна в податковій, «Приват24», «АЦСК Україна» або будь-яких інших акредитованих центрах.
Також ЕЦП потрібна для надання звітності в електронному вигляді через «Особистий кабінет платника».
У ньому можна подати звітність, отримати квитанції про те, що вона подана, відправити лист до податкової і вести всю комунікацію.
- Відкрити рахунок, щоб вести фінанси
Відкрити рахунок для ФОП можна в будь-якому банку України. Причому рахунків може бути скільки завгодно.
Вони є різних видів. Спочатку необхідно відкрити рахунок підприємця (код 2600). Потім можна випустити корпоративну карту (код 2605) – вона буде безпосередньо під рахунок ФОП.
Корпоративна карта зручна в тому випадку, якщо немає бажання затягувати з відправкою реквізитів клієнтам. Можна просто кинути номер карти, а гроші на неї «впадуть», як на рахунок ФОП.
Можна відкрити карту фізособи і переводити на неї кошти з рахунку 2600.
Щоб відкрити такий рахунок в банку, необхідні документи, що підтверджують реєстрацію ФОП: паспорт, код, витягу про реєстрацію ФОП та з реєстру платників єдиного податку.
Банк видасть інструкцію з активації клієнт-банку – сервісу, де можна здійснювати різні операції за рахунком і обмінюватися з фінансовою установою документами та іншою інформацією.
У кожного банку своя система. У деяких для входу використовуються електронні ключі. У цьому випадку важливо не плутати їх з ключами для входу в «Особистий кабінет платника».
Усе. Після цього відносини з державою узаконені – можна спокійно вести підприємницьку діяльність.
Стаття була опублікована на GeniusMarketing
تحميل...