З першого листопада у Києві введено червону зону карантину. Це означає, що посилюються обмеження в закладах, пов’язаних з обслуговуванням громадян. 

За перші кілька днів дії червоної зони поліцейські провели більше тисячі перевірок суб’єктів господарської діяльності. Відповідно, дехто все-таки «попався» та повинен буде сплатити чималий штраф.

Ми підготували для вас відповіді на найбільш поширені питання щодо роботи закладів харчування:

1. Чи дозволена робота кав’ярні/ресторану у «червоній» зоні? 

Так. Робота їх дозволена за дотриманням низки умов.

2. Які умови повинні бути дотримані?

В червоній зоні дозволяється робота закладу громадського харчування, якщо усі відвідувачі та працівники мають один з таких документів:

  • негативний тест на COVID-19. 

Тест повинен бути зроблений не більше ніж за 72 години до відвідування закладу.

  • сертифікат про повний курс вакцинації.

Тут нам підходять міжнародний, внутрішній та іноземний сертифікат. Важливо те, що він має бути «зеленим» – коли людина отримала весь курс вакцинації. 

  • документ про те, що відвідувач перехворів на COVID-19. 

Довідка про те, що особа перехворіла на COVID-19 має бути не звичайна, а підтверджена на порталі електронних послуг в додатку Дія. Ви, звісно, можете допустити відвідувача і з довідкою від лікаря, але розраховувати на лояльність поліцейських ми не рекомендуємо.

Окрім цього, не варто забувати ще й про інші умови, які працювали раніше:

  • нанесено маркування для перебування в черзі з дотриманням дистанції між клієнтами не менш як 1,5 метра;
  • працівники забезпечені захисними масками або респіраторами;
  • покупці без одягнутих масок або респіраторів не обслуговуються;
  • наявні антисептики для відвідувачів та персоналу;
  • є можливість безготівкового розрахунку;
  • використання «безконтактного меню» (наприклад меню за QR кодом);
  • забезпечується збір використаних масок в окремі контейнери (урни);
  • у разі розміщення відвідувачів за столиками, відстань між ними повинна бути  не менш, ніж 1,5 метри;
  • за столиком може сидіти не більше чотирьох осіб, не рахуючи дітей;
  • відвідувачі повинні пересуватись по закладу в одягнутих масках.

3. Є якісь виключення?

Так. У відвідувачів не треба перевіряти наявність сертифікатів і тестів на COVID-19, якщо ви працюєте на виніс. 

При обслуговуванні клієнтів на виніс повинні бути дотримані такі умови:

  • прийом замовлень відбувається дистанційно, через спеціально облаштоване вікно або безпосередньо персоналом, які здійснюють обслуговування клієнтів на літніх майданчиках;
  • видача замовлень клієнтам або офіціантам та розрахунок; здійснюється через спеціально облаштоване вікно або через вхідні двері закладу;
  • видача замовлень на виніс здійснюється виключно в закритій тарі/упаковці;
  • персонал, що здійснює обслуговування на відкритих (літніх) майданчиках, отримує замовлення та здійснює розрахунок без входу до приміщення.

 

4. Чи треба взагалі перевіряти наявність документів у відвідувачів? 

Так. Якщо ви не хочете отримати штраф, то краще все-таки запитувати вказані вище документи у відвідувачів.

Їх варто просити при вході у приміщення. Законом заборонено «приймати відвідувачів» без вказаних документів. Це означає що присутність в закладі відвідувача без необхідних документів вже є порушенням.

5. Як перевірити чинність документів?

Результати тестів на COVID-19 не мають встановленої форми. Більше того, працівник закладу не уповноважений та не має можливостей для перевірки чинності таких тестів. Основне на що треба звернути увагу – наявність тесту та час його проведення (не більш як за 72 години до відвідування закладу).

Документ, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації може бути в паперовому вигляді та представлений електронним документом в додатку Дія. Працівник закладу має право перевіряти справжність документа в Дії за допомогою сканування QR-коду документа. Документ у паперовому вигляді не має QR-коду, тому головне саме його наявність.

На підтвердження проходження повного курсу вакцинації також підходить знімок екрану (скріншот) документа про вакцинацію в додатку Дія. Однак в цьому випадку великий шанс підроблення документа, тому його чинність варто перевірити ще й відстукувавши QR-код. Фото паперової довідки про вакцинацію не є документом, який підтверджує проходження повного курсу вакцинації.  

Звертаємо увагу, що документ, що підтверджує одужання особи від зазначеної хвороби повинен бути наявний в додатку Дія. Тобто лікарські довідки про перенесення хвороби, з юридичної точки зору, не підходять для обслуговування клієнтів. 

Для перевірки того, чи належить документ особі, яка його демонструє, працівник має право попросити у відвідувача документ, що підтверджує його особу.

6. Що робити, якщо відвідувач відмовляється показати необхідний документ?

Якщо відвідувач відмовляється показати необхідні документи – ви маєте право відмовити в обслуговуванні клієнта та попросити його покинути приміщення закладу.

Підставу читайте прямо звідси: «пункт 35 Постанови Кабінету Міністрів України №1236 забороняє нам приймати відвідувачів, за умови, якщо у них відсутні негативний тест на COVID-19 (що зроблений менш ніж за 72 години до відвідування), довідка або сертифікат про вакцинацію або документ, що підтверджує одужання від COVID-19».

Якщо відвідувач відмовляється покинути заклад – викликайте працівників поліції.

7. Хто і скільки заплатить за порушення?

Відповідальність несе посадова особа закладу – директор або ФОП.

Відповідальність у вигляді штрафу – від 34 000 до 170 000 гривень.

8. Чи можна приймати неповнолітніх відвідувачів? Які обмеження встановлені для них?

Ніяких обмежень щодо приймання неповнолітніх (до 18 років) відвідувачів без необхідних документів не встановлено. Тобто, ви можете обслуговувати дітей без вказаних вище документів. Для перевірки віку особи можна попросити документ (паспорт, права).

9. Хто має право проводити перевірку?

Посадові особи:

  • Національної поліції України; 
  • органів охорони здоров’я;
  • органів державної санітарно-епідеміологічної служби (інспектори  Держпродспоживслужби).
  •  

10. Що робити, якщо прийшла перевірка контролюючих органів? 

Для чіткої та продуктивної комунікації із уповноваженими на перевірку особами, необхідно встановити відповідальну особу, або звернутись за правовою допомогою до юристів. 

Після цього, відповідальна особа повинна зробити таке:

  • ознайомитись з документами та записати дані перевіряючих;
  • попросити роз’яснити права;
  • супроводжувати перевіряючих під час перевірки;
  • у разі складання протоколу – ознайомитись із його змістом та отримати копію;
  • до протоколу надати свої заперечення.