Перейти до вмісту

Юридичні новини воєнного часу

Ми підготували короткий дайджест новин, які можуть бути корисними для підприємців. В умовах воєнного стану керівництво держави оперативно приймає рішення, спрямовані на підтримку громадян та бізнесу. Тому ми будемо періодично інформувати вас про зміни. Нижче ми зібрали основні новини станом на сьогодні.

Замість традиційних юридичних картинок для підняття настрою накидаємо вам трохи воєнних мемасів.

Засвідчення форс-мажору

ТПП України своїм листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1. повідомила про форс-мажорні обставини.

Згідно вказаного листа з 24.02.2022 до офіційного закінчення воєнного стану на усій території України діють форс-мажорні обставини. Для підтвердження обставин форс-мажору достатньо пред’явити вказаний лист ТПП України.

Підприємцям, які потрапили під дію форс-мажору потрібно письмово повідомити своїх контрагентів про вказані обставини та долучити лист ТПП України.

Врахуйте, що воєнний стан є для вас форс-мажором якщо він перешкоджає виконання вами конкретного зобов’язання. Наприклад, відсутність коштів через те, що підприємство перестало працювати, не є форс-мажором.

275024346_10220989796470557_7276412965158473349_n

Валютні обмеження

Нацбанк 24.02.2022 своєю постановою №18 ввів певні обмеження у роботі банківського сектору. Зараз Нацбанк поступово послаблює обмеження і вносить зміни у цю постанову. Наводимо список актуальних обмежень:

  • Видача готівки з рахунку одного клієнта – до 100 тис грн в день. Крім зняття з метою виплати заробітної плати та соціальних виплат, або зняття підприємствами, які виконують мобілізаційні завдання.
  • Видача готівки з рахунку в іноземній валюті – до 30 тис грн в день.
  • Торгівля валютою заборонена. Є винятки, серед яких: обмін однієї іноземної валюти на іншу; купівля і подальший переказ валюти для розрахунків за товари критичного імпорту. Перелік товарів критичного імпорту затверджений постановою Кабміну №153 від 24.02.2022. Цей перелік постійно доповнюється.
  • Дозволено розраховуватися банківськими картками за кордоном та знімати з них готівку за кордоном.
  • Зупинені видаткові операції за рахунками резидентів росії та Білорусії та за рахунками юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти росії чи Білорусії. Винятки: переказ коштів на спец рахунок ЗСУ, виплата заробітної плати, сплата податків та оплата комунальних послуг.
  • Зафіксовано курс гривні до долара США на рівні 29,25 грн/дол.
  • Заборонені зарахування коштів на рахунки фізосіб з карток, випущених російськими чи білоруськими банками. Так само заборонено приймати такі картки в Україні.
  • Заборонено будь-які операції з використанням російських чи білоруських рублів, а також платежі на користь юридичних та фізичних осіб, які знаходяться на росії чи Білорусії. Виключення є для експортерів, з якими розраховуються в рублях. Такі рублі повинні бути обміняні на іншу валюту ще до їх зарахування на рахунок експортера.
  • Рекомендовано банкам в першу чергу здійснювати інкасацію суб’єктів господарювання сфери роздрібної торгівлі які безвідмовно приймають оплату банківськими картками в усіх торговельних точках.

Банки мають право здійснювати продаж клієнтам іноземної валюти за рахунок власної валютної позиції для виконання цими клієнтами власних зобов’язань за кредитними договорами перед банками.

275304612_4911453852224777_7048900387705324624_n

Оподаткування

На період дії воєнного стану:

  • податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються;
  • операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони без відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. Відповідно такі операції не оподатковуються ПДВ чи акцизним податком;
  • кошти, які перераховані на користь Збройних Сил України та інших військових формувань, а також вартість майна/робіт/послуг за переліком, який визначить Кабмін, загальносистемники зможуть зарахувати у витрати;
  • дія ліцензій на виробництво, зберігання та торгівлю пальним, спиртом та іншою підакцизною продукцією продовжується;
  • зупиняється перебіг всіх строків, визначених податковим законодавством. Це стосується і строків оскарження податкових повідомлень-рішень і строків розгляду раніше поданих скарг чи інших звернень;
  • штрафи за порушення порядку використання РРО не застосовуються.

Якщо платник податків немає можливості сплатити податки чи подати будь-яку податкову звітність, то до нього не застосовується будь-яка відповідальність. Він повинен виконати такий обов’язок протягом трьох місяців після припинення воєнного стану.

275360835_10221018527548816_2405379941821819328_n

Звітність та інші документи 

  • під час воєнного стану та протягом трьох місяців після його завершення не застосовуватиметься відповідальність за порушення порядку та строків подання звітності та будь-яких інших документів, подання яких вимагається будь-якими нормами законодавства;
  • фізичні особи, ФОПи, юридичні особи можуть подати податкові, облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи через 90 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану за весь період неподання.

Видача дозвільних документів

Кабмін постановою №165 від 28.02.2022 зупинив строки надання адміністративних послуг та видачу дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні.

Ця постанова жодним чином не перешкоджає органам надавати адміністративні послуги і видавати дозвільні документи протягом строків, які діяли до введення воєнного стану. Вона дає можливість продовжити строки для тих органів, які не мають можливості розглянути документи своєчасно.

Скорочені строки розрахунків за окремі продовольчі товари

Кабмін постановою №160 від 26.02.2022 встановив, що строк здійснення розрахунків за окремі поставлені продовольчі товари українського виробництва не може перевищувати десять календарних днів з дня виставлення постачальником таких продуктів рахунка для оплати за поставлену продукцію.

Перелік таких товарів затверджений постановою Кабміну №341 від 22.04.2020 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення».

275306741_1900036383520999_6559078112723998234_n

Особливості реєстрації та воєнних дій

  • Нотаріусів зобов’язали відмовляти у проведені нотаріальних дій всім росіянам та юридичним особам, де резиденти росії є учасниками чи бенефіціарними власниками з часткою 10% і більше.
  • Заборонено вчиняти виконавчі написи за кредитними договорами, які не є нотаріально посвідченими.
  • Реєстраційні дії щодо юридичних осіб можуть вчиняти тільки держреєстратори та посадові особи Мінюсту, які внесені до переліку, який затверджений Мінюстом.
  • Документи для реєстрації юридичних осіб і ФОПів можна буде подати електронною поштою. Поки не зрозуміло чи це буде працювати для всіх реєстраційних дій, чи тільки для тих, які не вимагають подачі нотаріально завірених документів.
  • Допускається подання документів для реєстрації без їх нотаріального посвідчення, якщо відповідні документи підписуються у присутності державного реєстратора.
  • Державна реєстрація юридичних осіб, ФОПів і нерухомого майна відбувається незалежно від місця їх знаходження.
  • 7 березня Мінюст повідомив, що поки не планує відновлення функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Це означає, що купівля-продаж нерухомості зараз не можлива.
274299125_10220986408345856_7240060797646637330_n

Можна виплатити зарплату і сплатити податки з арештованих рахунків

Кабмін розпорядженням №212-р від 11.03.2022 дозволив підприємствам, у яких рахунки арештовані у виконавчих провадженнях, здійснити такі виплати:

  • заробітну плату, але не більше 5 мінімальних розмірів заробітної плати в місяць на одного працівника;
  • податки, збори та ЄСВ.
274332940_10220988849926894_4383905037490619415_n

Особливості маркування харчових продуктів

Кабмін прийняв дві постанови №186 від 03.03.2022 та №234 від 09.03.2022 якими спростив порядок маркування харчової продукції на період дії воєнного стану:

  • якщо імпортер не може забезпечити маркування харчових продуктів українською мовою, то допускається поставка продуктів без такого маркування. При цьому вся партія таких продуктів повинна супроводжуватися інформацією, викладеною українською мовою і ця інформація повинна надаватися споживачу за вимогою у місці реалізації.
  • у разі закриття потужностей внаслідок воєнних дій підприємці можуть використовувати залишки упаковки або тари для харчових продуктів і кормів за призначенням на інших потужностях, що виробляють аналогічні харчові продукти і корми;
  • внаслідок вимушених змін рецептури, які пов’язані з відсутністю або недостатністю відповідної сировини, на період дії воєнного стану дозволяється, щоб фактичний склад продукту відрізнявся від маркування. При цьому споживача необхідно у будь-який можливий спосіб поінформувати про наявність речовин у харчовому продукті, які можуть спричинити алергічні реакції або непереносимість.
275046528_10220998444606755_655834429995753605_n

Анонсовані пакети допомоги

Уряд анонсував ряд заходів, спрямованих на підтримку бізнесу в умовах воєнного стану. Серед яких:

  • звільнення ФОПів І, ІІ групи від сплати ЄСВ на час воєнного стану та протягом року після його завершення;
  • звільнення підприємств і ФОПів ІІІ групи від сплати ЄСВ за найманих працівників, які були призвані до лав ЗСУ, інших збройних формувань (у т.ч. територіальної оборони). Збір буде сплачено за рахунок держави;
  • скасування всіх заходів контролю та нагляду, окрім регулювання цін і контролю за ціноутворенням;
  • компенсація за рахунок бюджету відсотків за кредитами на покриття будь-яких витрат, пов’язаних зі здійсненням сільськогосподарської діяльності. Державні гарантії аграріям на 80% суми залучених ними кредитів;
  • надання допомоги підприємствам, які хочуть перемістити виробничі потужності на Західну Україну. Уряд обіцяє створити умови для забезпечення безкоштовного переїзду до місця тимчасового переміщення, а також для підбору відповідних площ для розміщення виробництва, переміщення та розселення персоналу, для підбору працівників в місці дислокації після переїзду.

Наразі відсутня інформація щодо того як скористатися такою допомогою, адже частина з цих заходів потребує прийняття окремих законів. Тому поки очікуємо деталі.

275346412_10221014347204310_3639455080244895646_n

Матеріальна допомога «єПідтримка»

ФОП усіх груп та наймані працівники, за яких сплачується ЄСВ можуть отримати матеріальну допомогу у розмірі 6500 грн в межах «єПідтримки» через додаток Дія.

Виплата доступна на території областей, де ведуться найактивніші бойові дії. Це: Чернігівська, Сумська, Харківська, Херсонська, Миколаївська, Запорізька, Донецька, Луганська, Житомирська, Одеська, Волинська, Київська та м. Київ.

Також звертаємо увагу, що виплату можна отримати лише якщо ФОП чи роботодавець подали звітність за IV квартал 2021 року або загалом за 2021 рік.

Як подати заявку та отримати картку єПідтримки можна дізнатись тут.

Щоб завжди бути в курсі новин та корисних порад - слідкуйте за нами в соціальних мережах.

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону