Перейти до вмісту

Дайджест новин для інженерів за березень-квітень 2020

Затверджено Правила з вогнезахисту

05.04.2019 набрали чинності Правила з вогнезахисту, які були затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1064 від 26.12.2018.

Ці Правила установлюють основні вимоги щодо виконання робіт з вогнезахисту матеріалів, виробів, будівельних конструкцій та перевірки відповідності вогнезахисту, а також вимоги щодо забезпечення експлуатаційної придатності вогнезахисних покривів (просочування, облицювання) та виробів.

Вогнезахист здійснюється для зниження показників пожежної небезпеки матеріалів та підвищення вогнестійкості конструкцій та виробів шляхом нанесення (закріплення, монтування) вогнезахисних засобів на об’єкт вогнезахисту або безпосередньо біля об’єкта вогнезахисту.

Правила закріплюють такі етапи виконання робіт з вогнезахисту:

  • проектування робіт з вогнезахисного обробляння;
  • виконання робіт з вогнезахисного обробляння;
  • перевірка відповідності вогнезахисту;
  • забезпечення експлуатаційної придатності вогнезахисних покривів (просочувань, облицювань, проходок, екранів);
  • відновлення (ремонт), заміна вогнезахисних засобів, повторний вогнезахист (обробляння).

Визначають правила і способи здійснення робіт з вогнезахисту:

  • вогнезахисне просочування (глибоке чи поверхневе);
  • вогнезахисне обробляння (фарбування, штукатурення, обмотування, облицьовування);
  • вогнезахисне заповнення.

Встановлені вимоги до розробки регламенту робіт з вогнезахисту, структура такого регламенту та його наповнення.

Також правила визначають особливості вогнезахисту таких матеріалів:

  • деревини та матеріалів на її основі;
  • будівельних конструкцій з металу та залізобетону;
  • електричних кабелів та повітроводів.

Правила регламентують порядок і способи проведення перевірок відповідності вогнезахисту. Для цього замовник робіт створює спеціальну комісію, яка і перевіряє наявність дефектів у виконаних роботах.

Крім того, правила визначають порядок здійснення заходів щодо підтримання у відповідному технічному стані вогнезахисних покривів та виробів. Встановлено, що за наявності видимих дефектів (розтріскування, відшарування, іржа, виражена зміна кольору) на площі більше ніж 20 % поверхні вогнезахисного засобу або за наявності негативних результатів лабораторних випробувань вогнезахисту такий вогнезахисний засіб потрібно замінити.

Коментар юриста:

При планування вогнезахисних робіт на підприємстві обов’язково врахуйте ці правила. Також перевірте наявні вогнезахисні засоби на відповідність новим правилам.

Доповнений перелік будівельних робіт, які не потребують отримання дозволу

23.03.2019 набрала чинності постанова Кабінету міністрів України №236 «Про внесення змін до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію».

Зміни суттєво доповнили вже існуючий перелік і тепер більше не потрібно отримувати дозволи, зокрема, на:

  • роботи з переобладнання та перепланування жилого будинку і жилого приміщення, а також нежилого будинку, будівлі, споруди, приміщення в них, виконання яких не передбачає втручання в огороджувальні та несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, – щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками (раніше у переліку були тільки об’єкти з незначними (СС1) наслідками);
  • реконструкцію, капітальний ремонт внутрішніх систем опалення, у тому числі що передбачає встановлення або заміну обладнання індивідуальних теплових пунктів, заміна трубопроводів систем опалення, балансування систем опалення, встановлення балансувальних клапанів та/або витратомірів, зміна типу систем опалення з однотрубної на двотрубну та/або з вертикальної на горизонтальну, встановлення та/або заміна опалювальних приладів, обладнання опалювальних приладів автоматичними регуляторами температури в приміщеннях, встановлення та заміна приладів-розподілювачів та іншого обладнання регулювання і обліку теплової енергії;
  • реконструкцію, капітальний ремонт внутрішніх систем: вентиляції; водопостачання та водовідведення, у тому числі трубопроводів; силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд (раніше без дозволу дозволялося проводити тільки технічне переоснащення таких систем);
  • улаштування систем протипожежного захисту та їх складових (без виключень);
  • реконструкцію або технічне переоснащення електричних мереж напругою не вище 10 кВ (лінії електричних мереж, трансформаторні підстанції, об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури);
  • виконання робіт з теплової ізоляції введених в експлуатацію житлових будинків (стін, даху, горища, технічного, цокольного, підвального поверхів), що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними (СС1) та середніми (СС2) наслідками.

Коментар юриста:

Якщо ви планували виконувати будь-які роботи із наведеного списку, то тепер це стало простіше – не потрібно оформлювати додаткову дозвільну документацію.

З 1 квітня діють нові ДБН щодо інклюзивності будівель

01.04.2019 набрали чинності ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення».

Вони були розроблені на заміну діючих ДБН В.2.2-17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення».

Нові ДБН розраховані на людей з порушеннями опорно-рухового апарату, зору, слуху, розумової діяльності та інших маломобільних груп населення: людей похилого віку, батьків з маленькими дітьми, вагітних жінок.

В нових нормах не тільки посилено обов’язковість влаштування елементів безбар’єрності, а й наведені всі технічні характеристики та конкретні наочні приклади такого впровадження, враховуючи іноземний досвід.

Зокрема, встановлені нові правила проектування:

  • пандусів, спеціальних підйомників та інших засобів доступності для людей з порушеннями опорно-рухового апарату;
  • тактильних та візуальних елементів доступності: тактильної підлогової плитки, інформаційних таблиць та позначень шрифтом Брайля, аудіопокажчиків для людей з порушеннями зору;
  • іншого візуального інформування, дублювання важливої звукової інформації текстами, організації сурдоперекладу, використання систем звукопідсилення для людей з порушеннями слуху.

ДБН встановлюють вимоги для всього шляху маломобільної людини: від прилеглої до будівлі земельної ділянки до обладнання окремих робочих місць. Окремо визначені особливі санітарно-гігієнічні вимоги та вимоги у сфері пожежної безпеки.

Коментар юриста:

Нові ДБН поширюються на проектування, будівництво нових, а також на реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт та технічне переоснащення вже існуючих громадських будівель та споруд.

Дозвіл на спеціальне водокористування он-лайн

22.03.2019 в Україні запрацювала нова електронна послуга – отримання та анулювання дозволу на спеціальне водокористування.

Ця послуга доступна на сайті e-services.davr.gov.ua, а також на урядовому порталі kmu.gov.ua у розділі «Електронні послуги».

Тепер в електронному вигляді можна як подати документи для отримання дозволу, так і отримати сам дозвіл на спецводокористування в електронному вигляді.

Коментар юриста:

Нова послуга допоможе зекономити час і ресурси на отримання паперового дозволу на спецводокористування. Нагадаємо, такий дозвіл потрібен підприємствам, які використовують більше 5 кубічних метрів води на добу.

Допустимий рівень шуму в будинку

Міністерство охорони здоров’я наказом №463 від 22.02.2019 затвердило Державні санітарні норми допустимих рівнів шуму в приміщеннях житлових та громадських будинків і на території житлової забудови.

Вимоги цих Санітарних норм встановлюють допустимі рівні шуму, який проникає в приміщення житлових і громадських будинків від зовнішніх та внутрішніх джерел, і допустимі рівні шуму на території житлової забудови.

Ці Санітарні норми мають на меті забезпечити обмеження інтенсивності або тривалості дії небезпечного фактора (шуму) шляхом встановлення критеріїв його допустимого впливу на здоров’я людини, а також запобігти погіршенню умов середовища життєдіяльності населення у разі впливу шуму шляхом планування та реалізації заходів зі зниження шуму до рівнів, установлених цими Санітарними нормами.

У додатку 1 до Санітарних норм наведені допустимі рівні звуку в приміщеннях житлових і громадських будинків і на території житлової забудови. 

У деяких приміщеннях житлових і громадських будинків і на території житлової забудови допустимі рівні звуку відрізняються в залежності від часу доби: день (08:00 – 22:00) або ніч (22:00 – 8:00).

Коментар юриста:

Нові Санітарні норми встановлюють вимоги до рівня шуму і у деяких адміністративних приміщеннях (наприклад, офісах). Підприємствам необхідно враховувати їх при розробці заходів з охорони праці.

Розроблені проекти ДБН

У проекті змін до ДБН В.2.5-56-2014 «Системи протипожежного захисту» міститься низка сучасних рішень для підвищення пожежної безпеки, зокрема, передбачено застосування систем пожежогасіння тонкорозпиленою водою. Також планується передбачити встановлення звукової сигналізації про несправність систем протипожежного захисту.

У проекті нових ДБН В.2.2-24:20ХХ «Висотні будинки і комплекси» планують встановити вимоги щодо жорсткості сталевих і сталезалізобетонних конструкцій для проектування каркасів висотних будівель. 

Коментар юриста:

Якщо підприємство планує нове будівництво чи реконструкцію вже існуючих будівель, то рекомендуємо слідкувати за прийняттям і впровадженням вказаних ДБН, щоб розробити проектну документацію з урахуванням їх положень.

Розширено перелік російських товарів, що заборонені до ввезення в Україну

10.04.2019 Кабінет Міністрів України своєю постановою розширив перелік товарів походженням з Російської Федерації, які заборонені до ввезення в Україну.

Вказана заборона запроваджена Кабміном у відповідь на агресивні і дискримінаційні дії з боку Російської Федерації щодо закриття товарам походженням з території України доступу на російський ринок, а також на обмеження транзиту товарів з території України територією РФ.

Відтак, ухвалені Кабміном постанови, зокрема, вводять заборону на ввезення в Україну таких груп товарів походженням з території РФ:

  • формалін, карбамідо-формальдегідний концентрат, карбамідо-формальдегідні смоли;
  • пружини для візків вантажних вагонів (циліндричні гвинтові зовнішні, циліндричні, гвинтові внутрішні);
  • електрична апаратура для комутації або захисту електричних кіл (реле), що використовується в пристроях залізничної автоматики господарства сигналізації та зв’язку;
  • провідники електричні для напруги понад 1000 В;
  • банки для консервування (стерилізаційні банки), пляшки для харчових продуктів та напоїв з безбарвного скла та кольорового скла, інші скляні ємності.

Коментар юриста:

Якщо ваше підприємство використовувало чи планувало використовувати такі товари у своєму виробничому ланцюгу, то необхідно шукати їм заміну.

Змінився строк набрання чинності Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі

Кабінет Міністрів України відтермінував набрання чинності постанови №814 «Про затвердження Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі». 

Постанова мала набрати чинності у квітні 2019, проте, Кабмін переніс цей строк на 9 місяців і новий регламент почне діяти з 06.01.2020.

Цей Технічний регламент встановлює вимоги до приладів, що працюють на газоподібному паливі та арматури до них.

Дія цього Технічного регламенту не поширюється на прилади, спеціально спроектовані:

  • для використання у промислових процесах, що здійснюються у промислових приміщеннях;
  • для використання на повітряних суднах та залізницях;
  • для тимчасового використання у лабораторіях в дослідницьких цілях.

Технічним регламентом установлено, що надання на ринку або введення в експлуатацію приладів, що працюють на газоподібному паливі, які відповідають вимогам Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №856 від 24.09.2008, та введені в обіг до дня набрання чинності постанови №814, не може бути заборонено або обмежено з причин невідповідності таких приладів вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою №814.

Коментар юриста:

У зв’язку із відтермінуванням строку набрання чинності постанови №814, при виробництві приладів, що працюють на газоподібному паливі слід керуватись вимогами постанови Кабміну №856 від 24.09.2008.

Зміни у сфері будівництва

27.03.2019 Кабмін ухвалив постанову, якою затвердив Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об’єктам будівництва та об’єктам нерухомого майна.

Порядок вводить єдиний та прозорий порядок присвоєння поштової адреси об’єктам будівництва та нерухомого майна.

Як повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, отримати адресу будівництва можна буде за п’ять днів, тоді як зараз цей термін становить в середньому 30 днів.

Також Кабмін спростив реєстрацію декларації про готовність об’єкта будівництва до експлуатації через розширення функціоналу електронного кабінету працівників державного архітектурно-будівельного контролю, а також визначення статусу електронного сервісу як електронного кабінету замовника. Це рішення стимулюватиме замовників будівництва більше використовувати можливості електронного урядування в сфері реєстрації об’єктів нерухомості і зменшити їх особисту взаємодію з органами державного архітектурно-будівельного контролю.

Коментар юриста:

Поки Кабмін ще не оприлюднив текст цих рішень, тому детальніші коментарі щодо змісту цих постанов читайте у наступних номерах журналу.

Нові технічні регламенти щодо екодизайну

06.04.2019 набрала чинності постанова Кабінету міністрів України №804 «Про затвердження Технічного регламенту щодо встановлення системи для визначення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктів».

Вимога до екодизайну – будь-яка вимога стосовно продукту чи дизайну продукту, призначена для поліпшення його екологічних характеристик, або будь-яка вимога до надання інформації про екологічні аспекти продукту.

Ця постанова Кабміну є базовою і на її основі уряд продовжуватиме розробляти і затверджувати технічні регламенти з вимогами до екодизайну для окремих типів обладнання, яке надається на українському ринку.

Зокрема, постановами №154 та 152 Кабмін вже затвердив Технічний регламент щодо вимог до екодизайну водяних насосів та Технічний регламент щодо вимог до екодизайну для малих, середніх та великих силових трансформаторів.

Щодо екодизайну водяних насосів

Цей регламент встановлює вимоги до насосів для перекачування чистої води, у тому числі вмонтованих в інші продукти.

Однак дія Технічного регламенту не поширюється на:

  • водяні насоси, призначені спеціально для перекачування чистої води за температури нижче -10 °C або вище +120 °C, крім інформаційних вимог, визначених у пп. 11 – 13 п. 3 додатка 2;
  • водяні насоси, призначені тільки для протипожежного застосування;
  • нагнітаючі водяні насоси;
  • самовсмоктувальні водяні насоси.

Техрегламент встановлює мінімальні значення коефіцієнта корисної дії для насосів:

  • у точці найбільшого коефіцієнта корисної дії (BEP);
  • під час часткового навантаження (PL);
  • під час перевантаження (OL).

Також він визначає порядок вимірювання таких коефіцієнтів, закріплює обсяг інформації про характеристики насосу, яку виробники повинні надавати разом з насосами, та встановлює вимоги щодо проведення перевірки відповідності водяних насосів вимогам цього регламенту під час здійснення державного ринкового нагляду.

Щодо екодизайну трансформаторів

Цей Технічний регламент встановлює вимоги до екодизайну для малих, середніх та великих силових трансформаторів мінімальною номінальною потужністю 1кВ•А, що використовуються в мережах передачі і розподілу електроенергії з частотою 50 Гц або в промисловості.

Дія Технічного регламенту не поширюється на трансформатори, які спеціально розроблені та використовуються для окремих цілей, зокрема, такі як:

  • трансформатори з обмоткою низької напруги для використання з випрямлячами для забезпечення постачання постійного току;
  • пічні трансформатори для безпосереднього підключення до електропечей;
  • трансформатори для споруд аварійного захисту;
  • заземлювальні трансформатори для надання нейтралі з метою заземлення системи, та інші.

Технічний регламент визначає мінімальні вимоги до енергоефективності або коефіцієнта корисної дії силових трансформаторів різного типу (середніх, великих), вимоги до інформації про трансформатори, яку виробник повинен надавати, а також вимоги і визначення змісту технічної документації про силові трансформатори.

Коментар юриста:

Всім виробникам насосів та трансформаторів варто ознайомитися з вимогами нових Техрегламентів і привести своє виробництво у відповідність з їхніми вимогами. Обидва регламенти вступають в дію з середини вересня цього року, тому ще є час для проведення необхідних робіт.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Кількість оцінок: 4 середня: 4,50 з 5)
Завантаження ...

Якщо у вас виникли питання, то можете розраховувати на нашу допомогу

Замовити дзвінок
Топ

А ти підписався на Бізнес Lawyer?

Канал з юридичними порадами та новинами для успішного розвитку твого бізнесу

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.

ОСТАВЬТЕ НОМЕР ТЕЛЕФОНА

Залиште номер телефону